"Kan de ikke ta seg sammen" En kvalitativ studie av kontaktlærerens holdninger og erfaringer med elever som har ADHD- diagnose og deres behov for tilrettelegginger i skolen.
Description
Full text not available
Abstract
Sammendrag
Studien som presenteres i denne masteroppgaven er basert på kvalitative intervju med tre kontaktlærere i grunnskolen. Hensikten var å få større kunnskap om hvordan kontaktlærere selv opplever og legger til rette for elever med ADHD i skolen.
Problemstillingen for studien vil være:
«Hvilke opplevelser har tre kontaktlærere med elever som har ADHD, med vekt på tilhørighet i klassen?»
Studiens hoveddel er basert på tre hovedområder, som er de sentrale funnene i studien. Hovedområdene er; 1. betydning av tilhørighet, 2. betydningen av struktur og 3. betydningen av å se elevene. Ved hjelp av relevant teori, offentlige dokumenter og tidligere forskning drøftes informantenes refleksjoner i de gjeldende hovedtemaene.
Studien indikerer at det er de tre sentrale hovedområdene som er viktige for at elever med ADHD skal oppleve en best mulig fungering i skolehverdagen. Gitt at disse tre hovedområdene er dekt kan dette føre til bedre vekst og utviklingsvilkår for eleven.
God tilhørighet, tydelig struktur og høy grad av relasjonskvalitet synes å være grunnlaget for at elever med ADHD skal få en godt tilrettelagt skolehverdag. I tillegg til dette, er det essensielt at voksne i skolen, elever og foresatte har en forståelse av og kompetanse med diagnosen. På denne måten står de voksne i skolen bedre rustet til å kunne arbeide godt innenfor de tre hovedområdene. Abstract
The study presented in this master's thesis is based on qualitative interviews with three primary school teachers. The purpose was to gain greater knowledge about how teachers themselves experience and facilitate students with ADHD in school.
The thesis statement for the study will be:
"Which experiences do three primary school teachers have with students who have ADHD, with emphasis on belonging in the class?"
The main part of the study is based on three main areas, which are the central findings of the study. The main areas are; 1. the importance of belonging, 2. the importance of structure, and 3. the importance of seeing the students. Using relevant theory, public documents, and previous research, the informants' reflections in the main themes are discussed.
The study indicates that the three central main areas are important for students with ADHD to experience the best possible sense of belonging both socially and academically in school. Given that these three themes are part of the students life it could lead for a better schooling growth.
The sense of belonging, clear structure and good relations seems to be the foundation the students with ADHD needs. And it is important that every adult, students and parents have a understanding of what the ADHD diagnoses mean.This understanding will give the adults in school an advantage when working with the three central areas.