Spørsmålene om teamutvikling traff rett i hjertet
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3168324Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne masteroppgaven utforsker hvordan dynamikken og samhandlingen i team oppleves og hvordan arkitektavdelingen kan legge til rette for teamutvikling. Utgangspunktet for studien er å se på behovet for teamarbeid og samhandling i en stadig mer kompleks arbeidsverden, hvor digitalisering og AI (artificial intelligence) blir stadig mer sentralt. Det er benyttet en forklarende kombinert tilnærming til problemstillingen, hvor kvalitative data bygger på de kvantitative funn. Masteroppgaven forsøker å finne svar på Hvordan erfares arkitektteamene med henblikk på utvikling både faglig og som samhandlende team? Som grunnlag for de kvantitative data har vi benyttet Dyer et al. (2013) sine kartleggingsskjema. De kvalitative data ble samlet inn gjennom en fenomenologisk tilnærming med fire semistrukturerte dybdeintervju og et fokusgruppeintervju av ansatte i arkitektavdelingen. Det empiriske materialet er analysert og gjennom våre forskningsspørsmål har vi diskutert hva funnene kan bety sett i lys av teori og tidligere forskning. Resultatene viser at arkitektavdelingen har høyt fungerende team med høy grad av trivsel. Funnene bekrefter viktigheten av Dyer et al. (2020) sine fem komponenter (herunder kontekst, komposisjon, kompetanse, endring og samarbeidsledelse) og hvordan disse spiller inn med tanke på hvordan teamene klarer å løse oppgave, jobbe sammen innad og forholde seg til ytre faktorer. Funnene antyder at organisasjonen har en flat struktur i teamene. Dette bidrar til felles ansvar og likeverdighet, noe som igjen motiverer til oppgaveløsning. Viktigheten av å skape psykologisk trygghet understrekes gjennom hele masteroppgaven som en kritisk faktor for å oppmuntre til deling av ideer, nyskaping og læring i team. Ledelsens rolle vil her kunne ha en avgjørende faktor ved å legge til rette for et støttende miljø og oppmuntre til åpen kommunikasjon blant teammedlemmene. Et annet sentralt funn i studien viser at organisasjonen ikke har et særlig bevisst forhold til teamutvikling og samhandling. Masteroppgaven peker på at ved å implementere en kultur for refleksjon og teamevaluering kan læringsmiljøet fremmes. Studien viser at økt bevissthet knyttet til tiltak for teamutvikling og samhandling, inkludert det å fremme en kultur for refleksjon vil kunne være tiltak som vil fremme utvikling og nyskaping. Studien bidrar med verdifull innsikt i teamarbeid, samhandling og organisasjonsstruktur samt peker på viktige områder for videre forskning og utvikling som kan være relevant for denne organisasjonen og tilsvarende bedrifter. This master's thesis explores how the dynamics and interaction within teams are experienced and how the architectural department can facilitate team development. The starting point is to examine the need for teamwork and collaboration in an increasingly complex work environment, where digitization and AI (artificial intelligence) are becoming increasingly central. An explanatory combined approach to the problem statement has been used, where qualitative data builds on the quantitative findings. The master's thesis attempts to find answers to How are the architectural teams experienced in terms of development both professionally and as collaborating teams? As a basis for the quantitative data, we have used Dyer et al. (2013) mapping questionnaire. The qualitative data were collected through a phenomenological approach with four semi-structured in-depth interviews and a focus group interview of employees in the architectural department. The empirical material has been analyzed, and through our research questions, we have discussed what the findings may mean considering theory and previous research. The results show that the architectural department has high-performing teams with a high degree of well-being. The findings confirm the importance of Dyer et al. (2020)'s five components (including context, composition, competence, change, and collaborative leadership) and how these contribute to how teams manage tasks, work together internally, and relate to external factors. The findings identify that the organization is perceived to have a flat structure in the teams. This contributes to shared responsibility and equality, which in turn motivates task completion. The importance of creating psychological safety is emphasized throughout the master's thesis as a critical factor in encouraging idea sharing, innovation, and learning within teams. Leadership's role can be crucial here in facilitating a supportive environment and encouraging open communication among team members. Another key finding in the study shows that the organization does not have a particularly conscious approach to team development and collaboration. The master's thesis suggests that by implementing a culture of reflection and team evaluation, the learning environment can be promoted. The study shows that increased awareness of measures for team development and collaboration, including promoting a culture of reflection, could be measures that promote development and innovation. The study provides valuable insights into teamwork and collaboration and points to important areas for further research and development that may be relevant to this organization and similar companies.