• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for arkitektur og design (AD)
  • Senter for eiendomsutvikling og -forvaltning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for arkitektur og design (AD)
  • Senter for eiendomsutvikling og -forvaltning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ledelse i praksis: Aksjonsforskning som verktøy for utvikling av profesjonsfellesskapet

Rossvær, Lena
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:162675351:99187692.pdf (1.136Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3168317
Date
2024
Metadata
Show full item record
Collections
  • Senter for eiendomsutvikling og -forvaltning [538]
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker hvordan aksjonsforskning kan støtte utviklingen av lærende profesjonsfellesskap med et fokus på elevmedvirkning, sett fra en leders perspektiv. Problemstillingen er:

Hvilken betydning har en aksjonsforskningstilnærming for ledelse av utviklingsarbeid i skolen?

For å svare på denne problemstillingen har jeg gjennomført et aksjonsforskningsprosjekt som involverer kartlegging, intervensjoner og refleksjoner med et utvalg lærere ved en barneskole. Prosjektet startet med en behovsanalyse som avdekket utfordringer knyttet til elevmedvirkning og felles praksis. For å møte disse utfordringene ble det gjennomført prosesser, inkludert teori, utprøving i praksis og refleksjon i profesjonsfellesskapet.

Gjennom aksjonsforskningen fokuserte jeg på diss områdene:

Teori: Anvendelse av teoretiske rammeverk i praksis.

Praktiske eksempler: Illustrasjon av teori gjennom konkrete eksempler.

Erfaringsdeling: Fremme læring gjennom deling av erfaringer mellom lærere.

Refleksjon: refleksjon i profesjonsfellesskapet for felles praksis

Resultatene viser at aksjonsforskning kan bidra til utvikling av lærende profesjonsfellesskap ved å fremme refleksjon, samarbeid og kontinuerlig forbedring av praksis. Funnene er basert på spørreundersøkelser og erfaringer beskrevet av lærerne ved oppstart, underveis og etter aksjonene, noe som viser hvordan aksjonsforskning kan være en effektiv tilnærming i skolen.

Denne studien gir innsikt i hvordan ledere kan bruke aksjonsforskning for å styrke læring og utvikling blant lærere, med fokus på elevmedvirkning, og presenterer eksempler og erfaringer som kan være til nytte for andre skoler og utdanningsinstitusjoner.
 
This master's thesis investigates how action research can support the development of professional learning communities with a focus on student participation, from a leadership perspective. The research question is:

What significance does an action research approach have for the leadership of development work in schools?

To answer this research question, I conducted an action research project involving mapping, interventions, and reflections with a selection of teachers at a primary school. The project began with a needs analysis that revealed challenges related to student participation and common practice. To address these challenges, processes were carried out, including theory, practical trials, and reflection within the professional community.

Through the action research, I focused on the following areas:

Theory: Application of theoretical frameworks in practice.

Practical examples: Illustration of theory through concrete examples.

Experience sharing: Promoting learning through the sharing of experiences among teachers.

Reflection: Reflection within the professional community for common practice.

The results show that action research can contribute to the development of professional learning communities by promoting reflection, collaboration, and continuous improvement of practice. The findings are based on surveys and experiences described by the teachers at the start, during, and after the actions, demonstrating how action research can be an effective approach in schools.

This study provides insights into how leaders can use action research to enhance learning and development among teachers, with a focus on student participation, and presents examples and experiences that may be useful for other schools and educational institutions.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit