Relasjoners effekt på skoleledelse og utvikling
Description
Full text not available
Abstract
Hensikten med denne oppgaven er å utforske relasjonen mellom skoleleder og skoleeier, og hvordan skoleledere oppfatter og erfarer denne relasjonen opp mot skolens utvikling. Min studie tar utgangspunkt i problemstillingen «Hvordan kan relasjon mellom skoleeier og skoleleder påvirke skolens utvikling?»Denne masteroppgaven er gjennomført som en kvalitativ studie, med semistrukturerte intervjuer av tre rektorer i grunnskolen. Gjennom en tematisk analyse, har jeg gjennom min presentasjon av empiri, analyse og drøfting, undersøkt hvilke faktorer som skolelederen oppfatter og erfarer som vesentlige i deres relasjon til skoleeier og hvilken betydning disse faktorene har for skolens utvikling. Mine funn indikerer at faktorer som frihet og tillit er avgjørende for en relasjon som kan bidra positivt til skolenes utvikling. Skolelederne opplever stor frihet i rollen som skoleleder, og at skolelederne erfarer at gjensidig tillit mellom skoleleder og skoleeier, og også gjensidig tillit mellom skoleleder og lærere er avgjørende for skolenes utvikling. Funnene tilsier også at skolelederne oppfatter sin rolle som kompleks og krevede, med mye administrasjonsarbeid av høy kompleksitet, og at dette kan gå på bekostning av deres pedagogiske ledelse og skolens kapasitet til utvikling spesielt i fravær av tillit mellom aktørene. Funnene viser også at skolelederne opplever styringslinja fra staten som stram, og at dette kan gå på bekostning av relasjon til skoleeier, og igjen påvirke skolens utvikling. Denne studien og tidligere forskning gir oss et innblikk i kompleksiteten og betydningen av tillit, og har implikasjoner for fremtidige tiltak innenfor skoleledelse på ulike nivåer. Gjennom denne studien håper jeg du som leser vil finne inspirasjon og motivasjon til å utforske dette tema nærmere. My purpose of this study is to explore the relationship between the school leader and the school owner, and how school leaders perceive and experience this in relation to school development. My study is based on the research question “How can the relationship between the school owner and the school leader influence the development of the school?”. I have chosen to interview three school leaders in primary education. The study is conducted as a qualitative study, with semistructured interviews of three principals. Through a thematic analysis, I have examined central findings as the basis of what the school leader perceives as essential in their relationship with the school owner. My findings indicate that factors such as freedom and trust are crucial for a relationship between school owners and school leaders that positively contributes to the development of schools. The School leaders experience significant freedom in their role, and mutual trust between the school leader and the school owner is crucial for the development of schools. The findings also show that school leaders perceive their role as complex and demanding, with time pressure and high levels of responsibility, which may impact their educational leadership and the school’s capacity for development. The findings also show that school leaders perceive the state’s governance as tight, and this may affect the relationship with the school owner and subsequently influence the school’s development. This study, along with previous research, may provide insight into the complexity and significance of trust and may have implications for future initiatives in school leadership at various levels. I hope the reader will find inspiration and motivation for further exploration of this theme through this study.