Tunnelbyggetid 2021 - Evaluering av injeksjonskapasiteter i lys av et urbant tunnelprosjekt
Description
Full text not available
Abstract
Tunnelbyggetid 2021 er en beregningsmodell som har til hensikt å tilby nøytrale ogrealistiske estimater for byggetid basert på standardkapasiteter. I urbanetunnelprosjekter kan injeksjon utgjøre opptil 30 % av drivekostnadene, og er følgelig enaktivitet med stort kontraktuelt fokus. Med økende krav til tetthet og forventningen omflere urbane tunneler, er det sannsynlig at injeksjon vil spille en stadig viktigere rolle inorske tunnelprosjekter fremover. Derfor er det viktig at Tunnelbyggetid sinestandardkapasiteter tilknyttet injeksjon reflekterer forventet produksjon.
Hensikten og problemstillingen med denne studien er å evaluere Tunnelbyggetid sinestandardkapasiteter tilknyttet systematisk forinjeksjon i lys av et urbant tunnelprosjekt.Det tas utgangspunkt i en casestudie av den urbane samferdselstunnelen Fornebubanen,med fokus på parsellen K2D Skøyen-Vækerø. På grunn av parsellens strenge krav tiltetthet og stedvis svært utfordrende geologiske forhold kreves systematisk og nøyeutført injeksjonsarbeid. K2D Skøyen-Vækerø anses følgelig som godt egnet for å utforskestudiens problemstilling.
For å belyse problemstillingen på en helhetlig måte har det blitt benyttet kvalitative ogkvantitative tilnærminger. Datainnsamlingen inkluderer litteraturgjennomgang,dokumentanalyse og feltarbeid. Sistnevnte innebærer to prosjektbesøk som til sammenutgjør fire uker med 20 timer direkte observasjon i tunnelen. Dokumentstudiet harresultert i en omfattende analyse av 154 573 bormeter og 130 injeksjonsskjermer, derskjermene til sammen utgjør 2355 pumpetimer og 1577 tonn injeksjonsmasse.
Felt- og dokumentstudiet har gitt god innsikt i Implenia sin forinjeksjonsprosess på K2D.Det er blitt avdekket viktige rammefaktorer tilknyttet både boring og injeksjon. Disserammefaktorene er et resultat hovedsakelig av geologi, samt bore- og injeksjonsteknikk.Både kapasiteter og ytelsesmålinger viser betydelig variabilitet, noe som reflekterervarierende geologiske forhold og tekniske utfordringer. De direkte sammenlignbareproduksjonskapasitetene ble på K2D funnet til å være:
• Borekapasitet: 93,83 bm/h• Pumpekapasitet: 963,2 kg/h
Implenia oppnår i gjennomsnitt en kapasitet for injeksjonsboring som er 3,83 bm/hhøyere enn Tunnelbyggetid sin standardkapasitet på 90 bm/h. Pumpekapasiteten erderimot 536,8 kg/h lavere enn standardkapasiteten på 1500 kg/h. Borekapasitetensamsvarer svært godt med standardkapasitetene, og avviket anses som ubetydelig.Imidlertid er avviket knyttet til pumpekapasiteten vesentlig.
Implikasjonene ved disse funnene er at Tunnelbyggetid ikke nødvendigvis kan overføresdirekte til alle tunnelprosjekter, ettersom kapasiteten påvirkes av prosjektspesifikkeforhold som vil kunne ha betydelig innvirkning på både mengder og tidsbruk. Gittforinjeksjonsprosessen sin sentrale rolle i mange urbane tunnelprosjekter kan detargumenteres for at kapasitetene bør kunne tilpasses de geologiske forholdene. Likevelgir ikke denne studien alene tilstrekkelig grunnlag for å trekke endelige konklusjoner idenne sammenheng. Det anbefales derfor at ytterligere undersøkelser og målinger blirgjennomført for å styrke konklusjonene. Tunnelbyggetid 2021 is a calculation model designed to provide neutral and realisticestimates for construction time based on standard capacities. In urban tunnel projects,pre-grouting can account for up to 30% of the tunneling costs, making it a keycontractual focus. With increasing requirements for water tightness and the expectationof more urban tunnels, pre-grouting is likely to play an increasingly important role inNorwegian tunnel projects. Therefore, it is crucial that Tunnelbyggetid's standardcapacities related to pre-grouting reflect the expected production.
The aim and problem statement of this study is to evaluate Tunnelbyggetid's standardcapacities for systematic pre-grouting in the context of an urban tunnel project. A casestudy of the urban transportation tunnel Fornebubanen, specifically the K2D SkøyenVækerø section, was conducted. Due to the section's stringent water tightnessrequirements and challenging geological conditions, systematic and carefully executedpre-grouting work is necessary. Consequently, K2D Skøyen-Vækerø is consideredsuitable for exploring the study's problem statement.
To comprehensively address the problem, both qualitative and quantitative approacheswere employed. Data collection included a literature review, document analysis, andfieldwork. The latter involved two project visits, totaling four weeks with 20 hours ofdirect observation in the tunnel. The document study resulted in an extensive analysis of154 573 drilled meters and 130 grout curtains, amounting to 2355 pumping hours and1577 tons of grouting material.
The field and document studies provided valuable insights into Implenia's pre-groutingprocess at K2D. Key factors related to both drilling and grouting were identified, primarilyinfluenced by geology and drilling/injection techniques. Both capacities and performancemeasurements showed significant variability, reflecting varying geological conditions andtechnical challenges. The directly comparable production capacities at K2D were found tobe:
• Drilling capacity: 93,83 m/h• Pumping capacity: 963,2 kg/h
Implenia achieves an average capacity for drilling that is 3.83 m/h higher than theTunnelbyggetid standard capacity of 90 m/h. However, the pump capacity is 536.8 kg/hlower than the standard capacity of 1500 kg/h. The drilling capacity aligns very well withthe standard capacities, and the deviation is considered insignificant. However, thedeviation related to pump capacity is substantial.
The implications of these findings are that Tunnelbyggetid may not be directly applicableto all tunnel projects, as capacity is influenced by project-specific conditions that cansignificantly impact both quantities and time. Given the central role of the pre-groutingprocess in many urban tunnel projects, it can be argued that capacities should beadaptable to geological conditions. Nonetheless, this study alone does not providesufficient grounds for drawing definitive conclusions in this regard. Therefore, furtherinvestigations and measurements are recommended to strengthen the conclusions.