Circular Logistics in Practice
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3167663Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Sirkulær logistikk blir stadig viktigere ettersom vi ser etter nye måter å gjøre næringene våre mer bærekraftig på. I dagens verden er bygg- og anleggsbransjen, næringsmiddelindustrien og energisektoren sentrale i livene våre, og de gir oss husly, næring og energi. Disse sektorene bidrar imidlertid også i betydelig grad til miljøproblemer, fra ressursuttømming til forurensning. Denne oppgaven utforsker hvordan integrering av sirkulær logistikk, en tilnærming fokusert på gjenbruk av materialer, reduksjon av avfall og regenerering av ressurser, kan hjelpe disse nøkkelindustriene til å bli mer bærekraftig.
Ved å utforske praktiske strategier som industriell symbiose, der avfallet fra én bransje blir en ressurs for en annen, og modeller som insentivbasert resirkulering, belyser forskningen hvordan disse bransjene kan bli mer effektive og mindre skadelige for miljøet. Selv om det finnes hindringer, som begrenset tilgang på resirkulerte materialer og behov for bedre reguleringer, gir denne oppgaven et veikart for hvordan disse sektorene kan gå over til en mer bærekraftig praksis.
For å underbygge denne forskningen introduserer teorikapitlet sentrale metoder som livssyklusanalyse (LCA), livssykluskostnadsberegning (LCC) og livssyklusvurdering av bærekraft (LCSA), som gjør det mulig å vurdere både miljøpåvirkningen, kostnadene og de sosiale aspektene ved produkter og tjenester i hvert trinn av deres syklus. Sirkulære logistikkmodeller som resirkulering, gjenbruk og produkt-som-en-tjeneste-modellen blir også utforsket, noe som gir praktiske muligheter for anvendelse av sirkulær økonomi i ulike sammenhenger.
I bygg- og anleggssektoren skiller innovative metoder som bruk av resirkulerte materialer og utforming av energieffektive bygninger seg ut. Eksempler som Museu do Amanhã viser hvordan sirkulær økonomi kan redusere ressursbehovet og forbedre energieffektiviteten. Hindringene er imidlertid begrenset tilgang på resirkulerte materialer og behovet for et enhetlig regelverk.
I næringsmiddelindustrien gjøres det viktige fremskritt for å redusere avfall og utvikle bærekraftig emballasje. Konserveringsmetoder som vakuumforsegling og biologisk nedbrytbar emballasje bidrar til å redusere avfallet. Kostnadene ved disse materialene er imidlertid fortsatt et hinder for at de tas i bruk i stor skala.
På den annen side har energisektoren tatt viktige skritt i retning av å ta i bruk fornybar energi, som dermed reduserer avhengigheten av fossilt brensel. Likevel er den nødvendige infrastrukturen og de høye initialkostnadene for disse teknologiene fortsatt betydelige barrierer, selv om de blir stadig mer tilgjengelige og konkurransedyktige.
Når det gjelder transport, er det et presserende behov for å ta i bruk mer bærekraftige mobilitetsmetoder, ettersom denne sektoren står for en betydelig andel av de globale energirelaterte CO$_2$-utslippene. Denne forskningen dokumenterer effekten av elektriske kjøretøy og den økende bruken av elsykler, som begge har betydelig lavere utslipp. I tillegg utforskes løsninger som offentlige ladepunkter og infrastruktur for kollektivtransport med lavt karbonfotavtrykk.
Disse funnene understreker viktigheten av en overgang til sirkulær økonomi, og viser at selv om det er utfordringer knyttet til implementeringen, rettferdiggjør de miljømessige og økonomiske fordelene investeringene. Denne oppgaven gir et solid grunnlag og praktiske eksempler for bedrifter og beslutningstakere som ønsker å bevege seg mot en grønn økonomi som er til fordel for både samfunnet og planeten. Circular logistics is becoming increasingly important as we look for ways to make our industries more sustainable. In today’s world, the construction, food, and energy industries are central to our lives, providing us with shelter, nourishment, and power. However, these sectors also contribute significantly to environmental issues, from resource depletion to pollution. This thesis explores how integrating circular logistics, an approach focused on reusing materials, reducing waste, and regenerating resources, can help these key industries become more sustainable.
By exploring practical strategies such as industrial symbiosis, where one industry’s waste becomes another’s resource, and models like incentivized recycling, the research highlights ways to make these industries more efficient and less harmful to the environment. While there are obstacles, such as the limited availability of recycled materials and the need for better regulations, this thesis provides a roadmap for how these sectors can transition to more sustainable practices.
To underpin this research, the theoretical chapter introduces key methodologies such as Life Cycle Analysis (LCA), Life Cycle Costing (LCC) and Life Cycle Sustainability Assessment (LCSA), which allow for the assessment of both the environmental impact and the costs and social aspects of products and services at each stage of their cycle. Circular logistics models such as recycling, remanufacturing and the product-as-a-service model are also explored, offering practical avenues for the application of the circular economy in various contexts.
In the construction sector, innovative practices such as the use of recycled materials and the design of energy-efficient buildings stand out. Examples such as the Museu do Amanhã demonstrate how circularity can reduce resource demand and improve energy efficiency. However, obstacles include the limited availability of recycled materials and the need for uniform regulations.
In the food industry, important advances are being made to reduce waste and develop sustainable packaging. Preservation methods such as vacuum sealing and biodegradable packaging are helping to reduce waste. However, the cost of these materials remains an obstacle to their wide-scale adoption.
On the other hand, the energy sector has made important steps towards the use of renewable energies, such as solar and wind power, thus decreasing dependence on fossil fuels. Even so, the necessary infrastructure and the high upfront costs of these technologies remain considerable barriers, although they are becoming increasingly accessible and competitive.
As for transport, there is an urgent need to adopt more sustainable mobility methods, as this sector accounts for a significant share of global energy-related CO2 emissions. This research documents the impact of electric vehicles and the increasing use of electric bicycles, both of which have significantly lower emissions. In addition, solutions such as public charging points and mass transit infrastructure with a low carbon footprint are explored.
These findings underline the importance of a transition to the circular economy, demonstrating that, although there are challenges in implementation, the environmental and economic benefits justify the investment. This thesis provides a solid foundation and practical examples for businesses and policy makers to move towards a green economy that benefits both society and the planet.