Gjennomføringsmodeller for bærekraftig infrastruktur: En studie av megaprosjekter for Ferjefri E39
Abstract
Megaprosjekter er kjennetegnet av sin kompleksitet, lange varighet, betydelig usikkerhet, og tendens til å overskride både budsjett og estimert tid. Valget av gjennomføringsmodell spiller en avgjørende rolle for måloppnåelsen i slike prosjekter. Til tross for betydningen av dette, er det begrenset forskning som fokuserer spesifikt på dette. I lys av den kommende utviklingen av ferjefrie E39-forbindelsen fra Kristiansand til Trondheim, er det et klart behov for slik forskning.
Problemstillingen for denne masteroppgaven er å se nærmere på hvordan megaprosjekter effektivt kan integrere og fremme bærekraft ved å følge både nasjonale og internasjonale retningslinjer, balansere bærekraftperspektivene, anvende egnede måleverktøy og indikatorer, samt håndtere usikkerheter. For å svare på denne problemstillingen ble case-studier valgt som forskningsdesign, og det ble gjennomført tre case-studier: Hywind Scotland, Hywind Tampen og E39 Rogfast. Gjennom en kvalitativ tilnærming ble det gjennomført litteraturstudier, intervjuer og dokumentstudie for å oppnå nødvendig innsikt.
Nasjonale og internasjonale retningslinjer påvirker implementeringen av bærekraftmål i megaprosjekter ved å øke miljø- og klimafokuset, men de introduserer også betydelige utfordringer. Innføring av nye krav kan være utfordrende, tett samarbeid med regulatoriske organer er derfor avgjørende. Videre er tilrettelegging for fremtidige krav essensielt for å sikre overholdelse og oppnå bærekraftsmålene. Megaprosjekter adresserer de tre bærekraftperspektivene gjennom en rekke tiltak, men vektingen av disse perspektivene varierer i praksis. Økonomisk bærekraft har tradisjonelt vært hovedfokus i megaprosjekter, mens miljømessig bærekraft kan oppfattes som sekundær og sosiale hensyn som minst prioriterte. For å oppnå bærekraftsmålene i megaprosjektene anvendes ISO 14001, BREEAM Infrastructure og VegLCA, hver med sine unike fordeler og utfordringer. Usikkerhetene knyttet til bærekraft i megaprosjekter omfatter kostnadsoverskridelser, teknologisk kompleksiteter, forurensning, elektrifisering, samt miljøpåvirkning og geologiske utfordringer. For å håndtere slike usikkerheter systematisk og robust, er det viktig å integrere bærekraftperspektivene i prosjektets usikkerhetsstyringsprosess. Megaprojects are characterized by their complexity, extended duration, significant uncertainty, and tendency to exceed budget and estimated timelines. The choice of execution model plays a crucial role in achieving the objectives of such projects. Despite the importance of this factor, research specifically focused on it is limited. In light of the upcoming development of the ferry-free E39 connection from Kristiansand to Trondheim in Norway, there is a clear need for such research.
he research question for this master's thesis is to closely examine how megaprojects can effectively integrate and promote sustainability by adhering to both national and international guidelines, balancing sustainability perspectives, applying appropriate measurement tools and indicators, and managing uncertainties. To address this research question, case studies were chosen as the research design, and three case studies were conducted: Hywind Scotland, Hywind Tampen, and E39 Rogfast. Through a qualitative approach, literature reviews, interviews, and document studies were conducted to gain the necessary insights.
National and international guidelines influence the implementation of sustainability goals in megaprojects by increasing environmental and climate focus, but they also introduce significant challenges. The introduction of new requirements can be challenging, and close cooperation with regulatory bodies is therefore crucial. Furthermore, facilitating future requirements is essential to ensure compliance and achieve sustainability goals. Megaprojects address the three sustainability perspectives through various measures, but the weighting of these perspectives varies in practice. Economic sustainability has traditionally been the main focus of megaprojects, while environmental sustainability can be perceived as secondary and social considerations as the least prioritized. To achieve sustainability goals in megaprojects, ISO 14001, BREEAM Infrastructure, and VegLCA are used, each with its own unique advantages and challenges. Uncertainties related to sustainability in megaprojects include cost overruns, technological complexities, pollution, and electrification, as well as environmental impact and geological challenges. To systematically and robustly manage such uncertainties, it is important to integrate sustainability perspectives into the project's uncertainty management process.