Lederes syn på lederrollen, innovasjon og psykologisk trygghet i restaurantbransjen
Abstract
Formålet med denne masteroppgaven var å få innblikk i lederes perspektiver, erfaringer og meninger omhandlede lederrollen, innovasjon og psykologisk trygghet i restaurantbransjen. Lederne er butikksjefer for hver sin restaurant, innenfor den samme virksomheten og har til dels de samme arbeidsoppgavene, rutinene og problemstillingene fra dag til dag. Hensikten med studien har vært å få en forståelse for de mange faktorene som er med på å utgjøre medarbeidernes motivasjon og inspirasjon i arbeidet, fra leders perspektiv. Studiens problemstilling lyder følgende: «Hvordan kan ledere fremme innovasjon blant sine medarbeidere?».
I studien har det blitt gjennomført en empirisk undersøkelse i form av kvalitative forskningsintervjuer med seks informanter. Analysen tar for seg på bakgrunn av datamaterialet, fire kategorier:
• Lederoppgaver og lederstiler• Kultur på arbeidsplassen og leders synlighet• Lederen som inspirasjon og medarbeidernes motivasjon• Fremme innovasjon blant medarbeiderne på arbeidsplassen
Denne studien avdekker hovedfunn basert på definerte kategorier og fremhever lederen som en nøkkelrolle i medarbeiderdrevet innovasjon. Lederen som den fremste fagpersonen i et kollegium, er samtidig ansvarlig for lederoppgavene, ledelse og administrasjon. Det er essensielt at lederen balanserer disse ansvarsområdene, da et godt sammensatt team med en leder som setter kursen, kan være avgjørende for medarbeidernes motivasjon og inspirasjon. Arbeidsplassens kultur bør være preget av åpenhet og psykologisk trygghet, samtidig som leder-medarbeiderrelasjonen må være bygget på tillit. Under slike forhold vil medarbeiderne i temaet jobbe autonomt, de tør å prøve og feile, og behøver ikke konstant beskjeder fra lederen. Medarbeiderne ønsker å aktivt søke etter arbeidsoppgaver, forbedringer og løsninger på problemer i sitt arbeid, som kan resultere i en innovasjon. The purpose of this master's thesis was to gain insight into leaders' perspectives, experiences, and opinions regarding leadership roles, innovation, and psychological safety in the restaurant industry. The leaders are store managers for their respective restaurants within the same company, and they share similar tasks, routines, and challenges on a daily basis. The aim of the study was to understand the many factors that contribute to employees' motivation and inspiration at work from a leader's perspective. The research question of the study is: «How can leaders promote innovation among their employees?».
The study conducted an empirical investigation in the form of qualitative research interviews with six informants. Based on the data material, the analysis covers four categories:
• Leadership tasks and leadership styles• Workplace culture and leader visibility• The leader as inspiration and employee motivation• Promoting innovation among employees in the workplace
This study reveals key findings based on defined categories and highlights the leader as a key role in employee-driven innovation. The leader, as the foremost expert in a team, is also responsible for leadership tasks, management, and administration. It is essential that the leader balances these responsibilities, as a well-composed team with a leader who sets the direction can be crucial for employees' motivation and inspiration. The workplace culture should be characterized by openness and psychological safety, while the leader-employee relationship must be built on trust. Under such conditions, employees will work autonomously, dare to try and fail, and not require constant directives from the leader. Employees will actively seek tasks, improvements, and solutions to problems in their work, which can result in innovation.