Betydningen av barnehagepersonalets relasjonskompetanse
Abstract
I barnehagen skal alle barn få en opplevelse av å bli sett, respektert, forstått, få hjelp og den støtten de har behov for. Her skal de også føle seg betydningsfulle i fellesskapet, og være i et positivt samspill med både barn og voksne (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 22-23). Barn med utfordrende atferd er en del av mangfoldet i vennegjengen og barnehagen, men opplever iblant at personalet tar avstand fra dem, på grunn av atferden til barna (Befring & Uthus, 2019, s. 504). Formålet med denne masteroppgaven retter seg mot barnehagelærerens refleksjon rundt betydningen av relasjonskompetanse og utagerende atferd. Følgende problemstilling er derfor;
«Hvordan reflekterer barnehagelærere over sin egen relasjonskompetanse i møte med barn som har en utagerende atferd?»
Datamaterialet er samlet inn i et semistrukturert intervju med tre barnehagelærere med ulike roller. Analysen av data ble gjennomført ved å bruke deskriptiv analyse og induktiv empirinær koding. Gjennom analysen og drøfting av datamaterialet har jeg forsøkt å løfte frem erfaringer, opplevelser og meninger fra informantene. Erfaringer og opplevelser hos informantene ble til fire utarbeidet kategorier som ga grunnlag for hovedpunktene i undersøkelsen.
Etter en grundig analyse av funn fra intervjuene, sitter jeg igjen med nye erfaringer og kunnskap rundt temaet. Hovedfunnene fra undersøkelsen viser at relasjonskompetanse hos de voksne har en stor betydning for barn med utagerende atferd i barnehagen, både når det gjelder relasjoner til andre barn og voksne. Relasjoner skaper trygghet som kan være med på å gi barn med utagerende atferd bedre forutsetninger for å føle seg sett, inkludert og ivaretatt i barnehagen. En trygg og god relasjon mellom barnehageansatte og barn gir større handlingsrom for å kunne forstå barnets behov og årsaker til utageringen. In kindergarten, all children should have the experience of being seen, and understood, and receive the help and support they need. They should also feel valuable in the community and be in positive interaction with both children and adults (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 22-23). Children with challenging behavior are part of the diversity in the friend group and the kindergarten, but they sometimes experience that the staff distance themselves from them because of their behavior. The purpose of this master´s thesis is directed towards kindergarten teachers’ reflections on the importance of relation competence and “action out behavior”. Therefore, the following research question is posed:
“How do kindergarten teachers reflect on their own relation competence when interacting with children who exhibit disruptive behavior?”
The data material was collected through a semi-structured interview with three kindergarten teachers in different roles. The analysis of the data material was conducted using descriptive analysis and inductive empirical coding. Through the analysis and discussion of the data material. I have aimed to highlight the experiences, perceptions, and opinions of the informants. The experiences and perceptions from the informants were categorized into four main categories that provided the basis for the main points of the study.
After a thorough analysis of the findings from the interviews, I am left with new insights and knowledge on this topic. The main findings from the study show that the relational competence of adults is of great importance for children with this “action out” behavior in kindergarten, both in terms of their relationships with other children and adults. Relationships create a sense of security that can help children with disruptive behaviors to better experience being seen, included and cared for in kindergarten. A secure and good relationship between kindergarten staff and children provide a greater scope for understanding the child’s needs and the causes of the disruptive behavior.