• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE)
  • Institutt for datateknologi og informatikk
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE)
  • Institutt for datateknologi og informatikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

FAITH: A Suggested New Solution to Help Developers Find Accessibility Issues

Søvik, Ingvild; Jenssen, Synne
Master thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/3167421
Date
2024
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for datateknologi og informatikk [7358]
Description
Full text not available
Abstract
Det digitale miljøet vokser dag for dag, og utviklere må lage løsninger som er tilgjengelige for at alle skal få delta. Tilgjengelighet kan være et hjelpemiddel for egen autonomi og sørge for like rettigheter og muligheter for alle. Det er nødvendig å utforske treningsmetoder for utviklere, slik at arbeidet med tilgjengelighet enkelt kan integreres inn i deres arbeidsflyt. Forskningsfeltet angående treningsmetoder for tilgjengelighet trenger økt fokus og nye tilnærminger for å hjelpe muliggjøre at utviklere lager tilgjengelige løsninger. Målet med denne forskningen er å lage en slik treningsmetode. Rammeverket kalt FAITH hjelper utviklere å finne tilgjengelighetsproblemer ved å erfare bruken av ulike tjenester og tilegne seg praktiske erfaringer. Prosjektet følger forskningsmetoden "Design science research" av Johannesson og Perjons. Utviklere i oppstartsbedrifter testet FAITH, og bidro med innsikt i hvordan de identifiserer problemer i produkter, hvilke strategier som best kan støtte dem i arbeidet, og tanker om FAITH i bruk. Vi erfarte at utviklere ikke hadde en felles tilnærming til å identifisere problemer relatert til tilgjengelighet. Enkelte utviklere mente at dette ikke var relevant for dem, mens andre mente at digital tilgjengelighet var viktig for dem, men slet med å prioritere dette i praksis. Vi erfarte at den hyppigste læringstilnærmingen var "handling først". FAITH ble bygd for å støtte begge preferanser av "handling først" og "lesing først". Alle utviklerne var motiverte av det sosial-støttende aspektet ved tilgjengelighet, men motivasjon var ikke nok for å sørge for høyere prioritering. Det er nødvendig med støtte fra organisasjon og ledelse på dette området, selv om FAITH bidro til motivasjon. Automatisk testing ved hjelp av verktøy og manuell testing ved hjelp av sjekklister ble godt mottatt. Utviklerne mente at FAITH var enkelt å bruke og ganske nyttig, men sannsynligheten for å ta det i bruk på dette tidspunktet var uklar. Denne forskningen bidrar med ny informasjon om opplæring i digital tilgjengelighet for utviklere i oppstartsbedrifter.
 
With the digital environment growing day by day developers need to create solutions that are accessible for all to ensure equity. Accessibility helps people gain autonomy in their lives, and they should be able to have the same opportunities as others. As such, there is a need to help developers find training solutions that can easily integrate into their workflow. The field of accessibility training needs increased focus and new approaches to enable developers to create accessible solutions. The goal of the research is to create such a training approach. The framework is called FAITH and helps developers find accessibility issues through different features and hands-on learning through practical activities. The research follows the design science research paradigm described by Johannesson and Perjons. Developers in startups with web projects evaluated FAITH. The developers provided insight into how they find issues, what features could best support them, and the likelihood of FAITH being adopted. The findings include developers not having a common approach to finding accessibility issues, and some thought it was not relevant to them. Others found accessibility to be important but struggled with the prioritization of those tasks. The most common learning approach among developers was action first. FAITH was structured in such a way as to enable both action first and reading first preferences. All developers were motivated by the social aspect of accessibility, however, motivation was not enough to ensure prioritization. Organizational support is needed, though FAITH contributed to motivation. Features like automatic testing through tools and manual testing through checklists were received well. The developers found FAITH to be quite easy to use and somewhat useful, but the likelihood of adopting it was unclear. This research contributes novel information regarding accessibility training for developers in startups and regarding the topic of finding accessibility issues.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit