Adopsjon av generativ AI i små og mellomstore bedrifter: En kvalitativ studie av opplevde utfordringer
Description
Full text not available
Abstract
Denne masteroppgaven utforsker hvordan adopsjon av generativ kunstig intelligens oppleves for små og mellomstore bedrifter (SMBer) i Norge, og hvilke faktorer de anser som utfordrende for adopsjonen. Temaet er svært dagsaktuelt, og Næringslivets Hovedorganisasjon anslår at generativ kunstig intelligens kan bidra til en samlet økning i verdiskapning på omtrent 2000 milliarder kroner i perioden 2023-2024. Fagfellevurdert forskning på temaet er begrenset, og denne studien har som formål å bidra til et kunnskapsløft for organisasjoner og fagfeltet.
Studien har en abduktiv tilnærming som bygger på åtte kvalitative intervjuer og statistisk signifikante faktorer for teknologiadopsjon. Funnene viser at opplevde fordeler er den viktigste faktoren for adopsjon av generativ kunstig intelligens for SMBer, men at dette påvirkes av faktorer som identifisert bruksområde og bransjeforhold.
Videre tyder studien på at teknologikompetanse, støtte og tilretteleggelse fra ledelsen, samt utnyttelsen av nettverk, er viktige faktorer for teknologiadopsjon. Dette er faktorer som organisasjoner i stor grad kan påvirke selv. Funnene samsvarte betydelig med eksisterende teori og litteratur. Et overraskende moment var at flere av informantene uttrykket bekymring for at anvendelse av generativ kunstig intelligens kunne svekke ansattes arbeid og fagutvikling.
Resultatene av denne studien bidrar med verdifull innsikt til et aktuelt tema. Denne innsikten kan organisasjoner og videre studier dra nytte av. Det foreligger også konkrete forslag for videre studier, hvor særlig industrielle nettverk kan være interessant.
Gjennom en bevisstgjøring av hvordan SMBer opplever adopsjon av generativ kunstig intelligens, med et fokus på utfordrende faktorer, kan studien bidra til å fremme adopsjon og verdiskapning for andre organisasjoner. This master's thesis explores how the adoption of generative artificial intelligence (GAI) is experienced by small and medium-sized enterprises (SMEs) in Norway, and which factors that were considered challenging for the adoption. The topic is highly relevant, and the Confederation of Norwegian Enterprise (NHO) estimates that GAI can contribute to a total increase in value creation of approximately NOK 2000 billion in the period 2023-2024.
There is limited peer-reviewed research on the topic, and this study aims to contribute to a knowledge boost for organisations and the academic field. The study has an abductive approach, building on eight qualitative interviews and statistically significant factors for technology adoption. The findings reveal that perceived benefits are the most important factor for the adoption of GAI for SMEs. However, this is influenced by factors such as identified use case and industry-specific conditions.
Furthermore, it appears that technological competence, top management support and facilitation, as well as the utilization of networks are important factors. These are factors that organisations can largely influence themselves. The findings mostly corresponded with existing theory and literature. A surprising element was that several of the organisations expressed concern that the use of GAI could undermine employees' work and professional development.
The results of this study contribute valuable insight into a currently relevant topic. This insight can benefit organizations and further studies. There are also concrete suggestions for further studies, where industrial networks may be of particular interest.
Through an awareness of how SMEs experience the adoption of GAI, with a focus on challenging factors, the study can contribute to promoting adoption and value creation for other organizations.