dc.contributor.advisor | Vie, Ola Edvin | |
dc.contributor.author | Halse, Sigurd Elias | |
dc.contributor.author | Hansen, Gustav Fosse | |
dc.date.accessioned | 2024-11-28T18:27:55Z | |
dc.date.available | 2024-11-28T18:27:55Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:190201872:241225824 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3167389 | |
dc.description.abstract | Formål - Det finnes mye innovasjonslitteratur, men hovedsakelig basert på kommersielle virksom-
heter. Denne oppgaven utforsker innovasjon i studentorganisasjoner (SO-er) og ønsker å undersøke
innovasjonsteoriers anvendbarhet på en gruppe organisasjoner som stort sett har blitt oversett
i innovasjonsforskning, samt å utvide eksisterende teori ved å studere organisasjoner med unike
karakteristikker. Denne masteroppgaven har som mål å svare på hvordan veiledende organisatoriske prinsipper, læringsaktiviteter og organisatorisk holdbarhet påvirker en studentorganisasjons
innovasjon.
Metode - Vi gjennomfører en kvalitativ multippel casestudie av to studentorganisasjoner, der vi
intervjuer 12 informanter med en semistrukturert intervjumetode. Dette suppleres med observasjoner som en sekundær empirisk kilde.
Funn - Vi konkluderer med at SO-er, som lener seg på uerfarne medlemmer med begrenset
kunnskap, kompenserer for dette ved å dra fordel av medlemmenes sterke læringsmotivasjon, eksterne kunnskapskilder og intern refleksjon i grupper, der alle disse bidrar til innovasjon. SO-er
viser støtte for innovasjon ved å la medlemmer prøve nye ting, noe som øker innovasjon, mens
misjoner og visjoner bare har en begrenset innovasjonspåvirkning, selv om en ambisiøs visjon er en
positiv bidragsyter. SO-er sin høye turnover fører til en tilstrømning av nye ideer, men forstyrrer
langsiktige prosjekter, noe som gjør høy turnover gunstig for kortsiktige, men skadelig for langsiktige innovasjonsprosjekter. Studien vår, som tar i bruk et bredt spekter av innovasjonsteorier, gir også flere andre resultater som både styrker og nyanserer eksisterende teorier.
Implikasjoner - Funnene våre fungerer som et viktig skritt for å hjelpe ledere av SO-er med å
forstå hvordan de kan fremme innovasjon i sine organisasjoner. Vi hevder også at kommersielle
virksomheter kan lære av studentorganisasjoner og øke sitt fokus på ansattes læringsmotivasjon,
hyppig invitere ideer fra et bredt spekter av ansatte og involvere alle nivåer av organisasjonen i
innovasjon.
Originalitet - Denne masteroppgaven plasserer oss blant de første som har forsket på innovasjon
i studentorganisasjoner på organisasjonsnivå. Den bidrar til innovasjonslitteraturen ved å utforske
teoriers anvendbarhet på en spesifikk, men utbredt, kategori av ikke-kommersielle organisasjoner,
og gir særegne resultater på grunn av SO-er sine unike karakteristikker. Vi bidrar også med nye
funn relatert til den hittil underutforskede forbindelsen mellom turnover og innovasjon. | |
dc.description.abstract | Purpose - Innovation literature is plentiful, but chiefly based on the for-profit sector. This thesis
explores innovation in the context of student organisations (SOs), aiming to investigate innovation
theories’ applicability to a set of organisations largely overlooked in innovation research, and to
expand existing theory by studying organisations with unique characteristics. This thesis seeks
to answer how guiding organisational principles, learning activities, and organisational durability
influence a student organisation’s innovation.
Method - We perform a qualitative multiple-case study of two student organisations, where we
interview 12 informants using a semi-structured interview approach. This is supplemented with
observations as a secondary source of empirical material.
Findings - We find SOs, who rely on inexperienced members with limited knowledge, to compensate for this gap by drawing on members’ strong learning motivation, external knowledge
sources, and internal reflection in groups, which all contribute to innovation. SOs show support for
innovation by letting members try new things, which increases innovation, whilst missions and visions only have a limited innovation impact, although an ambitious vision is a positive contributor.
SOs’ high turnover leads to an influx of new ideas, but disturbs long-term projects, making high
turnover beneficial for short-term but detrimental to long-term innovation projects. Our study,
drawing on a wide range of innovation theories, also provide multiple other insights both strengthening and nuancing existing theory.
Implications - Our findings serve as an important step for SO leaders to understand how they
can foster innovation in their organisations. We also maintain that for-profit firms can learn from
student organisations and increase their focus on employees’ learning motivation, frequently invite
ideas from a wide range of employees, and involve all levels of the organisation in innovation.
Originality - This master’s thesis places us among the first to research innovation in student
organisations at the organisational level. It contributes to innovation literature by exploring theories’ applicability to a specific, but widespread, category of non-profit organisations, and reveals
distinctive insights owing to SOs’ unique characteristics. Significantly, we also provide new insights
to the hitherto underexplored connection between turnover and innovation. | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Innovation in Student Organisations - How Innovation Occurs in Non-Profit Organisations Managed and Run by Volunteer Students | |
dc.type | Master thesis | |