Solving the Train Dispatching Problem Using Graph Neural Networks
Abstract
Train Dispatching Problemet er arbeidet rundt å innhente togforsinkelser når uforutsettehendelser oppstår. Per dags dato, bruker en kontrollør gjerne intuisjon og erfaring ikombinasjon med hjelpeverktøy for å minke forsinkelser. Disse hjelpevektøyene er blantannet heuristikker eller eksakte algoritmer som finner en ny tidsplan for togene. Ulempenved disse metodene er at de enten finner suboptimale løsninger eller skalerer eksponentsielti kjøretid med størrelsen på jernbanenetverket. Dermed vil en skalerbar metode med bedreløsninger enn heuristikker kunne skape verdi for både jernbaneaktører og passasjerer. Ilang tid har problemet blitt forsøkt løst ved bruk av MILP Formulering og Branch-and-Bound som metode. I senere tid har Reinforcement Learning blitt aktivt testet ut. Vårmetode tar utgangspunktet i en Graph Neural Network-arkitektur og Markov DecisionProcess, med problemet på en Alternativ Graf Formulering. Ved å teste på data fraJærbanen og Dovrebanen i Norge, viser vår metode forbedrede løsninger i forhold tilto klassisk heuristikker. Av de 6 unike vektene som ble trent, ga selv den dårligesteagenten en reduksjon på 59, 6% og 43, 6% i forsinkelser mot heuristikene på problemermed kjent optimal løsning. Videre reduserte agentene den gjennomsnitlige forsinkelsetidenmed mer enn 9 minutter mot en grådig heuristikk og mer en 18 minutter mot en First-Come, First-Served heuristikk på problemer med ukjent optimal løsning. Samtidig skalerermethoden betydelig bedre enn eksakte løsere, som ofte kan være uanvennlige på vanskeligeproblemer. The Train Dispatching Problem is the effort of rectifying train traffic when disturbancesand disruptions have happened, with the least possible delay. In everyday life, the problemis solved by dispatchers using intuition and experience on specific lines sometimes withthe assistance of tools such as heuristics and exact solvers. However, these methods areoften limited by either suboptimal solutions or exponential scalability. Finding efficientand performant solution methods could provide significant value to society. The problemhas classically been studied with formulations such as Mixed-Interger Linear Program-ming (MILP) and methods such as Branch-and-Bound. More recently ReinforcementLearning and Graph Neural Network (GNN) methods have been tested. We propose anew GNN-based method that uses the Alternative Graph Formulation with a MarkovDecision Process to solve the problem. This method shows significant improvement overtwo classic heuristics in our evaluations with data from Jærbanen and Dovrebanen inNorway. Out of 6 differently trained GNN agents, even the worst one reduces the MIPgap by 59.6% and 43.6% versus the best heuristic in two evaluation sets with known op-timal solutions. Furthermore, the trained GNN agents achieve, on average, more than 9minutes improvement over the greedy heuristic, and more than 18 minutes improvementover the First-Come, First-Served heuristic in instances without known optimal solutions.It also scales considerably better than exact solvers, which can be inapplicable to use indifficult instances.