A case study of artist managers key roles and activities: A network approach to the sub-ecosystem of Oslo's music industry
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker nøkkelroller og aktiviteter til uavhengige artist-managere i å koble sammen aktører i det entreprenørielle sub-økosystemet til musikkindustrien i Oslo. De siste årene med teknologisk utvikling har ført til et maktskifte i musikkbransjen, i sentrum av dette skiftet står managerne.
Store deler av den eksisterende litteraturen om entreprenørielle økosystemer (EE'er) er bygget på et lite utvalg av spesielle case-studier innenfor høyteknologiske økosystemer. Denne måten å anvende det systemiske perspektivet fra EE'er på kulturelle og kreative næringer (CCI'er), tar del av en voksende trend i litteraturen. Gjennom å arbeide mot å utvide EE-konseptet til et større spekter av bransjer, kan vi bygge ny innsikt i fruktbare og voksende økonomier som musikkindustrien.
Det har blitt konstatert at fremtidige studier av EE’er bør se på et bredere spekter av aktører som spiller viktige roller i livssyklusen til EE-er (De Brito og Letaio, 2021). Alvedalen (2021) skriver også hvordan EE-litteraturen i liten grad har referert til nettverksteori. Siden relasjonene mellom ulike aktører i en EE kan være en av de mest avgjørende faktorne for å skape en bærekraftig EE, har nettverksanalyse blitt pekt på som svært viktig for å utvikle dette feltet videre.
Denne oppgaven har undersøkt artist-managere sin rolle og nettverk ved hjelp av en induktiv metode. Gjennom ni dybdeintervjuer vil en datastruktur som inneholder funnene blitt presentert og analysert. Disse funnene viser hvordan managere sine roller og aktiviteter har en svært konnektiv og utviklende natur. Ved å bruke sine profesjonelle nettverk, personlige relasjoner og sosiale kapital, bygger de konstant koblinger mellom et bredt sett av aktører og interessenter i det entreprenørielle sub-økosystemet i Oslo. Disse aktivitetene bidrar ytterligere til å bygge et robust EE.
Denne oppgaven tar del i litteraturlinjen som jobber mot å utvide EE-konseptet til nye felt og bruke nettverksteori for å utvide konseptet. Funnene tyder på at videre studier av kjerne aktører i EE-er og deres rolle i å koble sammen andre aktører, kan gi innsikt i hvordan EE-er henger sammen og utvikler seg over tid. Å bruke en EE-linse for å undersøke musikkindustrien ytterligere kan også bidra til å forstå hvordan industrien utvikler seg og påvirker den kommende generasjonen med artist-managere. This master’s thesis investigates the key roles and activities for independent artist managers in bridging connections between different actors in the entrepreneurial sub-ecosystem of the music industry in Oslo. Recent years of technological advancements have created a power shift in the music industry, and at the center of this shift, driving the entrepreneurial processes forward for artists and connecting the dots between different stakeholders, you find the artist managers.
As most of the existing literature on entrepreneurial ecosystems (EE’s) is focused on a narrow range of special case studies in high-tech, fast-growth ecosystems, this way of applying the systemic perspective from EE’s to cultural and creative industries (CCI’s) is taking part of a growing trend within the literature. By working towards expanding the EE-concept to a wider set of industries, we can get new insights to fruitful and growing economies like the music industry.
It's been stated how future studies on EE’s should include a broader spectrum of actors who play important roles in the life cycle of EE’s (De Brito and Letaio, 2021). Alvedalen (2021) also highlights how the EE-literature has made little reference to network theory. As the relationships between different actors in an EE might be the most crucial factor for creating a sustainable EE, analyzing networks in EE’s has been put forward as highly important to develop this field further.
This thesis has investigated the manager’s role and networks using an inductive research approach, and through nine in-depth interviews, a data-structure containing the findings have been put forward and analyzed. These findings showcase how the manager’s roles and activities have a highly connective and evolving nature. Through utilizing their professional networks, personal relationships and social capital, they are constantly bridging connections between a wide set of actors and stakeholders in the entrepreneurial sub-ecosystem of Oslo. These activities are further contributing to enforce the sustainability of the ecosystem.
By speaking to the line of literature expanding the EE-concept to new fields and applying network theory to this growing body of work. The findings suggest that further studies of core actors in EE’s and their role in connecting other actors within it can provide insights to how EE’s are connected and evolve over time. Using an EE-lense to further examine the music industry can also help to understand how the industry is evolving and affecting the coming generation of artist managers.