The role of selection bias in the halo debt effects of green bonds
Abstract
Denne masteroppgaven utforsker konsekvensene av seleksjonsskjevhet assosiert med den grønne glorie-effekten på gjeld. Tidligere forskning har påvist en prisforskyvning i utsteders utestående obligasjoner etter kunngjøringen av en grønn obligasjon. Ved å beregne unormale avkastninger i hendelsesvinduene, viser kunngjøringer av grønne obligasjoner en sterkere positiv effekt enn kunngjøringer av sammenlignbare ordinære obligasjoner. Imidlertid anerkjenner den ikke-tilfeldige naturen til grønn obligasjonsutstedelse at utstedere ikke utsteder grønne obligasjoner tilfeldig, men snarere som en del av en strategisk beslutning påvirket av både utsteder- og obligasjonsrelaterte kjennetegn.
Ved å anvende en Heckman to-trinns regresjonsmodell, identifiseres i første trinn faktorer som påvirker utstedelse av grønne obligasjoner og gir ny innsikt til litteraturen ved å introdusere tidligere utestående ESG- og CSR-relaterte variabler. ESG-score og CSR-bærekraftsrapporteringsscore viser seg å ha en negativ sammenheng med sannsynligheten for utstedelse av grønne obligasjoner, da høyt scorende utstedere ikke nødvendigvis søker ytterligere grønn signalgiving. Videre er det mer sannsynlig at selskaper med høyere grønne investeringsmål utsteder grønne obligasjoner for å oppnå disse målene. Resultatene indikerer også at en sterkere CSR-strategiscore og ESG-kontroversscore øker sannsynligheten for utstedelse av grønne obligasjoner. I det andre trinnet i regresjonsmodellen undersøkes disse faktorenes påvirkning på unormal obligasjonsavkastning, samtidig som det tar hensyn til utvalgsskjevhet. Resultatene viser at utvalgsskjevhet er signifikant og negativ, og når den hensyntas, svekkes eller elimineres effekten av grønn obligasjonsmerking og eksterne vurderinger i form av andreparts meninger (Second Party Opinion, SPO). Imidlertid har utstedelse av den første grønne obligasjonen en vesentlig innvirkning på unormal avkastning, noe som understreker dens sterke signaleffekt, og fremhever markedets respons på et selskaps innledende forpliktelse til bærekraftig finansiering.
Konklusjonen er at utsteder- og obligasjonskarakteristika som påvirker utstedelse av grønne obligasjoner, har en betydelig innvirkning på den grønne glorie effekten på gjeld. Når man tar hensyn til utvalgsskjevhet, viser resultatene at utstedelse av den første grønne obligasjonen har en positiv effekt på den grønne glorie-effekten. This thesis explores the implications of the sample selection bias associated with the green bond halo debt effect. Previous research states this effect by analyzing whether there is a price shift in the issuers outstanding bonds following the announcement of a green bond. By computing abnormal returns on event windows, green bond announcements possess a stronger positive effect than their comparable vanilla bonds. However, the non-random nature of green bond issuance recognizes that issuers do not issue green bonds randomly, but rather as part of a strategic decision influenced by both issuer and bond specific characteristics.
Applying a Heckman two-step regression model, the first stage identifies factors influencing green bond issuance and adds insights to the literature by introducing previously untested ESG and CSR related vari- ables. The ESG Score and CSR Sustainability Reporting Score is found to have a negative relationship with the probability of issuing green bonds, as high-scoring issuers may not strive for further green signaling. Furthermore, companies with higher Green Capex Targets are more likely to issue green bonds to achieve their green capital goals. The results indicates that a stronger CSR Strategy Score and ESG Controversies Score also increases the probability of issuing green bonds. The second stage examines the influence of these factors on abnormal bond returns while accounting for a selection bias. The results reveal that selection bias is significant and negative, and when included, diminishes or eliminates the effect of green bond labeling and external reviews. The analysis provides further insights of the Second Party Opinions (SPO), showing no enhanced abnormal return comparing to green bonds without SPO. However, issuing a first green bond sig- nificantly impacts abnormal returns, underscoring its strong signaling effect, and highlighting the market’s response to a company’s initial commitment to sustainable financing.
Conclusively, the issuer and bond characteristics influencing green bond issuance significantly affects the green halo debt effect. Accounting for selection bias reveals that the issuance of the first green bond has a positive effect on the halo debt effect.