Assessing the Economic Outcomes of a Transition to Sustainable Transport in Piedmont using a CGE Model
Description
Full text not available
Abstract
EUs klimalov pålegger medlemsstatene en reduksjon på 55% av klimagassutslipp innen 2030, med sikte på klimanøytralitet innen 2050. Transportsektoren står for 25% av EUs utslipp, og betydelige endringer i denne sektoren er avgjørende for å nå disse målene. Denne studien fokuserer på de økonomiske og miljømessige konsekvensene av energiomstillingen i landbasert transport i Piemonte, Italia, ved hjelp av en generell likevektsmodell (CGE).
Studien undersøker to scenarier: Det første scenariet omfatter elektrifisering av offentlig busstransport, mens det andre scenariet omfatter all landbasert transport, inkludert offentlig busstransport og godstransport på vei. Begge scenariene indikerer en liten nedgang i BNP. CO2-utslippene forblir stabile på grunn av utslippsforskyvning mellom sektorene, der reduksjonen fra elektrifisering av landbasert transport oppveies av økte utslipp fra gassdrevet kraftproduksjon. Modellen integrerer utslippsfaktorer for luftforurensning, og viser betydelige reduksjoner i forurensningsnivåer for begge scenariene, noe som gir verdifull innsikt i de positive miljøeffektene av en bærekraftig omstilling av transportsektoren i Piemonte, Italia. The European Union's (EU) Climate Law mandates a 55% reduction in greenhouse gas (GHG) emissions by 2030 for member states and aims for climate neutrality by 2050. Given that transport is responsible for 25% of the EU's emissions, significant changes in this sector are essential to meet these targets. This study focuses on the economic and environmental impacts of the energy transition in land transport in Piedmont, Italy, using a Computable General Equilibrium (CGE) model.
The study investigates two scenarios: The first involves the electrification of public bus transport only, while the second includes the entire land transport sector, including both public bus transport and road freight. Both scenarios indicate a minor decrease in GDP. CO2 emissions remain stable due to cross-sectoral carbon leakage, where the reductions in land transport are offset by increased emissions from natural gas-powered electricity production. The model integrates air pollutant emission factors, revealing significant reductions in pollutants for both scenarios, improving the understanding of the environmental outcomes of sustainable transport transition in Piedmont, Italy.