Shaping Ethical Engineers: A Study on Ethics Education at NTNU's Electronic Engineering Program
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker etikkundervisningen ved studieprogrammet Elektronisk systemdesign og innovasjon (elsys) ved NTNU, med fokus på hvordan den kan forbedres for å gi studentene bedre etisk kompetanse. Gjennom kvalitative intervjuer med avgangsstudenter fra elsys har studien avdekket at dagens etikkundervisning, spesielt gjennom exphil-faget, oppfattes som utilstrekkelig og lite relevant for ingeniørstudenter. Studentene føler at exphil er for generelt og ikke tilstrekkelig koblet til tekniske problemstillinger som de vil møte i arbeidslivet. Mange mener at etikk bør innlemmes i tekniske fag, slik at etiske betraktninger blir en naturlig del av ingeniørutdanningen.Tidligere forskning støtter disse meningene ved å vise at etikkundervisningen ved mange ingeniørutdanninger er varierende i kvalitet, og i noen tilfeller kan bidra til å svekke studentenes moralske resonneringsevne – hvilket også påpekes av enkelte av de intervjuede. Via sosiologiske synsvinkler på etikkundervisningen har det kommet frem flere konkrete tiltak, inkludert utvikling av et nytt kurs, for undervisere, med mål om å lære dem hvorfor og hvordan de kan ta med etikk i sin undervisning. Videre fremheves behovet for å endre den «skjulte» læreplanen, som bidrar til ubevisst nedprioritering av etikk til fordel for tekniske ferdigheter, og å skape en kultur hvor etikk anses som like viktig som teknisk kunnskap.Studien konkluderer med at en integrering av etikk i ingeniørutdanningen ikke bare er nødvendig, men også gjennomførbar. Ved å styrke etikkundervisningen kan studentenes etiske kompetanse forbedres, noe som vil bidra til en mer bærekraftig og ansvarlig ingeniørpraksis i fremtiden. Dette vil kreve innsats og velvilje fra undervisere og institusjonsledere, men fordelene ved en mer etisk bevisst ingeniørutdanning er klare.
Nøkkelord: ingeniøretikk, etikkundervisning, ingeniørutdanning, exphil, etisk kompetanse, bærekraft, NTNU, elsys This master’s thesis examines ethics education in the study program of Electronic System Design and Innovation (elsys) at Norwegian University of Science and Technology, NTNU, with a focus on how it can be improved to provide students with better ethical competence.Through qualitative interviews with eight graduating students from elsys, the study has revealed that the current ethics education, especially through the exphil course, is perceived as insufficient and irrelevant for engineering students. The students feel that exphil is too general and not sufficiently connected to the technical issues they will face in their professional lives. Many believe that ethics should be integrated into technical courses so that ethical considerations become a natural part of engineering education.Previous research supports these beliefs by showing that the quality of ethics education in many engineering programs is variable, and in some cases, it can even weaken students’ moral reasoning abilities – a concern also pointed out by some of the interviewees. From sociological perspectives on ethics education, several specific measures have been identified, including the development of a new course for educators aimed at teaching them why and how they can incorporate ethics into their teaching. Furthermore, there is an emphasised need to change the “hidden” curriculum, which unconsciously deprioritises ethics in favour of technical skills, and to create a culture where ethics is considered as important as technical knowledge.The study concludes that integrating ethics into engineering education is not only necessary but also feasible. By strengthening ethics education, students’ ethical competence can be improved, contributing to a more sustainable and responsible engineering practice in the future. This will require effort and goodwill from educators and institutional leaders, but the benefits of a more ethically aware engineering education are clear.
Keywords: engineering ethics, ethics education, engineering education, exphil, ethical competence, sustainability, NTNU, elsys