SPESIALSYKEPLEIERES ERFARINGER MED PASIENTFLYT I DAGKIRURGISK OPERASJONSAVDELING.
Description
Full text not available
Abstract
Sammendrag.Bakgrunn:Dagkirurgi utgjør den største andelen av elektiv kirurgi i Norge i dag. Med økende ventelister og mindre ressurser til rådighet for helseforetakene er det viktig med dagkirurgiske operasjonsavdelinger som fungerer godt og har en god pasientflyt. Operasjonsavdelinger med offentlige avtaler drives forskjellig ut fra størrelse og eierskap. Hensikt:Studiens hensikt er å finne hva spesialsykepleiere i dagkirurgiske operasjonsavdelinger erfarer som viktig for å oppnå en god pasientflyt. Deres erfaringer er grunnlaget for å se hvilke forskjeller det er fra større til mindre avdelinger.Metode: Dette er en kvalitativ studie med semistrukturerte individuelle intervju av fem spesialsykepleiere med erfaring fra både større og mindre dagkirurgiske avdelinger. Data ble analysert ved å benytte tematisk analyse.Resultat:Etter analyseringen av spesialsykepleiernes erfaringer skilte det seg ut tre hovedtemaer; «Organisering av operasjonsavdelingen er viktig for pasientflyten», det handler om at pasienten har et kortere forløp med færre involverte og ventetiden er redusert fordi legene er til stede i avdelingen. «Tverrfaglig teamarbeid gjennom hele pasientforløpet» påvirkes av at det er færre ansatte, de er godt kjent og samarbeider alltid på tvers av faggruppene. «Erfaring og eierskap øker pasientflyten i dagkirurgisk operasjonsavdeling», erfaring ble vektlagt som viktig for å holde flyten oppe og det var ikke mye rom for grunnopplæring. Den tette pasientkontakten og teamarbeidet gav større eierskap til avdelingen.
Konklusjon:Pasientflyten oppleves bedre i mindre avdelinger. Funnene visser at organiseringen av operasjonsavdelingen har stor betydning. I de mindre enhetene kommer pasientene direkte inn til avdelingen og både spesialsykepleiere, kirurger og anestesilege er tilgjengelig i avdeling hele dagen. Det er korte avstander og lite venting. Det tverrfaglige teamarbeidet, der man hjelper hverandre med arbeidsoppgaver gir en bedre flyt. Teamet har en nærmere kontakt med pasientene, som sammen med det tette teamarbeidet gir økt eierskap til jobben. De mindre avdelingene er avhengige av erfarne spesialsykepleiere for å holde pasientflyten oppe, det er ikke rom for mye opplæring.
Nøkkelord; dagkirurgi, spesialsykepleier, pasientflyt, kvalitativ metode. Abstract.Background:Day surgery constitutes the largest proportion of elective surgery in Norway today. With growing waiting lists and fewer resources available to healthcare institutions, it is important to have day surgery operating departments that function well and have a good patient flow. Operating departments with public contracts are run differently based on size and ownership.
Aim:The purpose of the study is to find out what specialist nurses in day surgery operating departments experience as important in order to achieve a good patient flow. Their experiences are the basis for seeing what differences there are from larger to smaller departments.
Method:This is a qualitative study with semi-structured individual interviews of five specialist nurses with experience from both large and small day surgery departments. Data were analyzed using thematic analysis.
Result:After analyzing the specialist nurses' experiences, three main themes stood out; "Organisation of the operating department is important for patient flow", it is about the patient having a shorter course with fewer people involved and the waiting time is reduced because the doctors are present in the department. "Interdisciplinary teamwork throughout the entire patient process" is affected by the fact that there are fewer employees, they are well known and always collaborate across the professional groups. "Experience and ownership increase the flow of patients in the day surgery operating department", experience was emphasized as important to keep the flow up and there was not much room for basic training. The close patient contact and teamwork gave greater ownership to the department.
Conclusion:Patient flow is experienced better in smaller departments. The findings show that the organization of the operating department is of great importance. In the smaller units, patients enter the ward directly and both specialist nurses, surgeons and anesthetists are available in the ward all day. There are short distances and little waiting. The interdisciplinary teamwork, where you help each other with tasks, provides a better flow. The team has closer contact with the patients, which together with the close teamwork gives increased ownership of the job. The smaller wards are dependent on experienced specialist nurses to keep the flow of patients up, there is no room for much training.
Keywords; day surgery, specialist nurses, patientflow, qualitative method