Tilgjengelighet, boligbygging og omdisponering av jordbruksjord på Nord-Jæren 2008-2023
Abstract
Nord-Jæren har sett stor vekst de siste tiårene, samtidig som det er områder med fortsatt myespredt bebyggelse, og et område med høy bilbruk og andel eneboliger i fordelingen avboligtyper sammenlignet med andre store byer i Norge. Samtidig er ikke fokuset påsamordnet areal- og transportplanlegging, fortetting, bærekraft og jordvern noe nytt, selv omfokuset har blitt sterkere med byvekstavtaler og strenge jordvernsmål. Målet med oppgaven erå undersøke sammenhengene mellom tilgjengelighet med bil, kollektiv, sykkel og gange,boligtyper, og omdisponering av jordbruksjord til bebyggelsesformål i perioden 2008-2023.Dette, for å kunne si noe om vi har bygget boliger med høyere tilgjengelighet enn før, om vihar bygget tettere der det er høyere tilgjengelighet, og om grunnlaget for bærekraftig mobiliteter bedre der vi har måttet omdisponere jordbruksjord.
For å gjøre dette har jeg brukt verktøyet r5r, som er en implementasjon avruteverktøyet r5 i programmeringsspråket R, samt blant annet datasett fra kommunene omboligtyper, og arealbruksdatasett som kunne si noe om endringer. Tilgjengelighet er målt tilarbeidsplasser, samt antall bosatte på 100x100 meter grid. Analysene tar ikke hensyn tiltrafikkforhold, reisekostnader, behovet for kollektivbytter, kvalitative faktorer ved transport,og lignende, og er som følge av det noe begrenset.
Resultatene viser hvordan tilgjengeligheten på Nord-Jæren er fordelt basert på de toformene for reisemål, samt de fire transportmidlene, noe som kan gi et bilde på situasjonen påNord-Jæren i dag, men er ikke en fullkommen beskrivelse av denne. Resultatene viser også atdet er en sammenheng mellom boligtyper og tilgjengelighet, ved tettere boligtyper, ertilgjengeligheten noe høyere. For boliger med brukstillatelse innenfor analyseperioden ertilgjengeligheten dog dels lavere. Resultatene er uklare når det gjelder tilgjengelighet isammenheng med omdisponering av jordbruksjord, og bare tilgjengelighet med bil viser enstatistisk signifikant sammenheng, der tilgjengeligheten med bil er noe høyere for boligerbygget på omdisponert jordbruksjord. Nord-Jæren has experiences significant growth in recent decades, yet, there are still largeareas with sparse development, high use for cars and a significant amount of single-familyhomes compares to other large cities in Norway. While the focus on integrated land-use andtransportation planning, densification, sustainability, and preservation of farmland is nothingnew, these issues have gotten increased focus with urban growth agreements and stricterfarmland preservation goals.
The aim of this study is to examine the relationships between accessibility by car,public transport, bicycle, and walking in connection to housing types, and change inagricultural land to residential purposes from 2008-2023. This is to determine if we have builthousing with higher accessibility than before, if we have built more densely in areas withhigher accessibility, and if the foundation for sustainable mobility is better where we have hadto build on farmland.
To achieve this, I used the r5r tool, an implementation of the network router r5 in theR programming language, along with datasets from municipalities of housing types and landuse datasets to identify changes. Accessibility was measured in regard to employmentnumbers and the number of residents in a 100x100 meter grid. The analyses do not considertraffic conditions, travel costs, the need for public transport transfers, qualitative aspects oftransportation, and similar factors, making them somewhat limited as a result.
The results show how accessibility in Nord-Jæren is distributed based on the two typesof destinations and the four modes of transport, providing some indication of the currentsituation in Nord-Jæren, although not a complete description. The results indicate arelationship between housing types and accessibility; denser housing types have slightlyhigher accessibility. For housing built within the analysis period, accessibility is somewhatlower. The results are unclear regarding accessibility in relation to the reallocation ofagricultural land, with only car accessibility showing a statistically significant correlation,where accessibility by car is slightly higher for homes built on reallocated agricultural land