Skal vi kjøre til nullvekstmålet? En analyse av tilgjengelig og reisevaner til stasjoner Inngår som et delprosjekt av MOST-prosjektet
Abstract
SammendragDet er et mål i dag om at vi skal redusere biltrafikken i landet, også kjent som nullvekstmålet. Jernbanen i dag er preget av forsinkelser og vedlikeholdsetterslep til tross for at tog som transportmiddel er effektivt, har lave utslipp og er mer arealeffektivt enn motorveien. Mange av jernbaneprosjektene i dag handler om å redusere reisetid og øke frekvensen, som tiltak både for en bedre jernbane og for at flere skal reise med toget. Denne oppgaven undersøker hvilke faktorer utenfor hastighet og frekvens som har betydning for at flere reiser med toget. Oppgaven har fokus på hva kommunen kan gjøre for dette, og undersøker med reisevanedata og GISverktøy hvordan gåvennlighet, og tilgjengelig til stasjon påvirker reisevanene. Resultatene viser at kommunen kan ha en innvirkning på hvordan man reiser til stasjonen og Hvor mange som velger å reise med toget. Tiltak som grønnstruktur og færre parkeringsplasser i hele tettstedet og på stasjonen ser ut til å være hovedfaktorer for reisevanene. SummaryTo reduce car traffic in the country is an important goal, known as the zero-growth goal. The current railway is struggling with delays and severe maintenance backlog, despite trains being an efficient, low pollution and less area demanding transport mode. Most of the current projects in the railway sector are targeted towards reducing travel time and increasing frequency, as a measure both for the railway and to attract more travellers. This thesis aims to research which factors outside speed and frequency that can increase the train ridership. The thesis focuses on municipalities, and which measures they can adopt. The methods used are evaluation of the national travel survey and GIS tools, to see how walkability and accessibility to and from stations affects travel habits. The results show that municipalities can have an impact on how we travel to the station, and how many travels with the train. Measures that seem to be of greatest impact are greenery and less parking both in the city and on the station.