"Å lære mens man går" - en utforskning av Avansert klinisk allmennsykepleiere sine erfaringer med rolle og funksjon
Description
Full text not available
Abstract
Innledning: Avansert klinisk allmennsykepleiere (AKS-sykepleie) spiller en sentral rolle i møte med et aldrende samfunn og økende behov for spesialisert sykepleie. AKS-sykepleiere sin breddekompetanse kan være avgjørende for økt pasientsikkerhet og kvalitet på kommunehelsetjenesten. Hensikten med studien var å utforske AKS-sykepleieres erfaringer med rolle og funksjon.
Metode: Dette er en utforskende kvalitativ studie. Data ble samlet inn gjennom individuelle intervjuer av åtte AKS-sykepleiere fra åtte forskjellige kommuner. Refleksiv tematisk analyse ble anvendt.
Resultat: AKS-sykepleierne opplevde egen rolle og funksjon veldig forskjellig. Prosessen med å utvikle egen rolle ble beskrevet som “å lære mens man går”, og erfart som både utfordrende og givende. I motsetning til barrierene; lav kunnskap om AKS-sykepleie og strukturelle utfordringer, var anerkjennelse av AKS-rollen et eksempel på faktorer som fremmet utviklingen av rollen.
Konklusjon: Økt kunnskap om AKS-rollen kan optimalisere strukturen og muliggjøre en mer effektiv utnyttelse av AKS-kompetansen i møte med den demografiske utviklingen. Introduction: Advanced Clinical Nurses (ACN-nurses) play a central role in meeting an aging society and in increasing need for specialized nursing care. ACN-nurses broad competence can be decisive for increased patient safety and quality of municipal health service. The purpose of this study was to explore ACN-nurses experiences with role and functions.
Method: This is an explorative study. Data was collected through individual interviews of eight ACN-nurses. Reflexive thematic analysis was used.
Results: ACN-nurses experienced their own role and function differently. Developing their own role was a process and described as “learning by doing” experienced as challenging and rewarding. Unlike the barriers; limited knowledge about ACN-nurses and structural challenges, recognition was examples of factors promoting the development of the role of ACN-nurse.
Conclusion: Increased knowledge about the role of ACN-nurses can level the structure and enable more effective utilization of the competence of ACN-nurses to meet the demographic development.