Fra politikk til praksis
Abstract
Gjennom en spørreundersøkelse om innbyggerinvolvering blant politiansatte fra hele Norge,har jeg undersøkt i hvilken grad politiet involverer innbyggerne i forebygging av digitalebedragerier. Digitale bedragerier er den raskest voksende kriminaliteten i Norge på tidspunktetfor denne undersøkelsen. Innbyggerne har i mange år meldt via den årligeinnbyggerundersøkelsen for politiet, at dette er det kriminalitetsområdet de er mest redd for åbli utsatt for. Førende politikk og arbeidsmetodikk for politiet er på tidspunktet forundersøkelsen forankret i nåværende regjering sin storsatsning tillitsreformen, med politietsoperasjonalisering gjennom virksomhetsstrategien fram mot 2025 og innbyggerinvolveringsom en av de fremhevede måtene å jobbe på. Min undersøkelse viser at et høyt antallrespondenter ikke kjenner til innholdet i politiske styringsdokumenter for politiet, samt atdiskusjonen om politiske og strategiske føringer er lite tilstedeværende i respondentenesarbeidsmiljø. Jeg konkluderer i studien med at innbyggerinvolvering som konsept i politiet erlavt forankret, samt på problemstillingen at innbyggerinvolvering i forebygging av digitalebedragerier mot privatpersoner over 18 år, i liten grad utøves. Through a survey about co-creation among police officers from all over Norway, I haveinvestigated to which extent the police exercise co-creation together with citizens’ in theprevention of digital fraud. Digital frauds is at the time of this survey the fastest growing typeof criminal offenses in Norway. For many years, Norwegian residents have reported throughthe annual citizen survey for the police, that digital fraud is the criminal offence they are mostafraid of being exposed to. Leading policy and working methodology for the police at the timeof the survey is rooted in the current government's major investment, the trust reform, with thepolice's operationalization through the organizational strategy until 2025 and co-creation as oneof the highlighted ways of working. The survey shows that many of the respondents arecompletely unaware of the content in political documents related to the police, and that thediscussion around political and strategic guidelines is not present in the respondents' workingenvironment. I conclude in the study that co-creation as a concept in the police is poorly in theNorwegian police and in relation to the research question that co-creation in the prevention ofdigital fraud against private individuals over the age of 18 is practiced to a small extent.