Sirkulære forretningsmodeller i den norske aluminiumsindustrien: Økonomiske muligheter, barrierer og konkurransedyktige vekststrategier
Abstract
Fremtidige minskede ressurser, forventet økning av jordens befolkning og klimatiske utfordringer krever en endring i hvordan ressurser blir foredlet. Den sirkulære tilnærmingen gir en retning og mulighet for optimalisering av bærekraftige løsninger.
Virksomheter er avhengig av å oppfylle de økonomiske, samfunns- og miljømessige dimensjonene for å oppnå bærekraftig verdiskapning. Allikevel er det utilstrekkelig forståelse for hvordan sirkulære forretningsmodeller kan bidra til konkurransefortrinn og vekst, gjennom utilfredsstillende fokus på å være økonomisk levedyktig og generere verdi. Det økonomiske perspektivet blir derfor sett på som en nødvendighet, som må bære bedriften økonomisk. Mens fra litteraturen er det utilstrekkelig informasjon hvordan dette kan gjøres.
Masteroppgavens hensikt er undersøke hvordan implementeringen av sirkulær økonomisk tilnærming som bærekraftig bedriftsstrategi kan bidra til den norske aluminiumsindustriens konkurransedyktighet og økonomisk vekst. Ved å utnytte det strategiske rammeverket Integrert Internasjonalisering-Innovasjon (I3), som en videre-utvikling av Ansoffs arbeid med bedriftsstrategi, er det undersøkt hvordan vekststrategiene kan tilrettelegge for, og påvirke konkurransefortrinnene til sekundær aluminium i et globalt syn.
For datainnsamlingen er det brukt en kvalitativ metode og dokumentanalyse. Det er blitt gjennomført 5 forskjellige intervjuer med de mest ressurssterke bedriftene i AluGreen prosjektet, som også er blant de viktigste organisasjonene som operer i norsk aluminium industri. Målet med intervjuene var å innhente innsikt direkte fra sentrale aktører i aluminiumsindustrien og eksperter på området.
Ut ifra resultatene ble det presentert seks faktorer som utvalget mener er viktig for bruken av sekundær aluminium. Faktorene ble presentert som økt fremtidig etterspørselsvekst, innovasjon, substitutt, kostnadsbesparelser, pris og kostnadsdynamikk samt regulatoriske faktorer. Samtidig ble sirkulære forretningsmodeller som bærekraftig bedriftsstrategi diskutert, med bakgrunn i internasjonalisering og innovasjon som vekststrategier som kan føre til konkurransefortrinn for den norske aluminiumsindustrien. Ved veksten som er forventet innenfor etterspørselen etter sekundær aluminium og fordelene en sirkulær forretningsmodell kan tilføre, vil det være viktig å posisjonere seg for å utnytte fremtidige markedsmuligheter. Future resource depletion, the expected increase in the global population, and climatic challenges necessitate a change in how resources are processed. The circular approach provides a direction and opportunity for optimizing sustainable solutions.
Businesses must address economic, social, and environmental dimensions to achieve sustainable value creation. However, there is insufficient understanding regarding how circular business models can contribute to competitive advantage and growth, partly due to unsatisfactory emphasis on economic viability and value generation. Thus, the economic perspective is viewed as a necessity to financially sustain the business. The literature, however, provides inadequate guidance on how to accomplish this.
The purpose of this master's thesis is to investigate how the implementation of a circular business model as a sustainable business strategy can enhance the competitiveness and growth of the Norwegian aluminum industry. By utilizing the Integrated Internationalization-Innovation (I3) strategic framework, as a development of Ansoff’s work on corporate strategy, the study explores how the strategies can facilitate and influence the competitive advantages and growth of production of secondary aluminum in a global context.
Data collection involved qualitative methods and document analysis. Five interviews were conducted, with the most resourceful partners of the AluGreen project that are also among the most important organizations operating in the Norwegian aluminum industry. The goal of these interviews was to gather insights directly from key players in the aluminum industry and experts in the field.
Based on the results, six factors deemed crucial for the use of secondary aluminum were identified. These factors were presented as increased future demand growth, innovation, substitutes, cost savings, price and cost dynamics as well as regulations. Additionally, circular business models as sustainable business strategies were discussed, grounded in internationalization and innovation as growth strategies, that can lead to competitive advantages for the Norwegian aluminum industry. Given the expected growth in demand for secondary aluminum and the benefits a circular business model can provide, it will be crucial to position oneself to capitalize on future market opportunities.