Et metaforisk fengsel
Abstract
Tittel: Et metaforisk fengsel
Nøkkelord: Ungdom, anorexia nervosa, sykepleier og terapeutisk relasjon
Bakgrunn: De siste tiårene har spiseforstyrrelser blitt betydelig mer fremtredende i samfunnet. Å være ungdom med en spiseforstyrrelse fører til utfordringer for identitetsdannelsen, og anorexia nervosa er den spiseforstyrrelsen med høyest dødelighet. For å kunne behandle denne pasientgruppen på en effektiv og forsvarlig måte er den terapeutiske relasjonen grunnmuren for et bedre behandlingsresultat. Hvordan sykepleieren tilnærmer seg denne pasientgruppen og hvorfor den terapeutiske relasjonen er så viktig er noe vi vil se nærmere på.
Hensikt: Å undersøke hvorfor en terapeutisk relasjon mellom sykepleier og unge jenter med anorexia nervosa, som er innlagt på heldøgns behandling er viktig.
Problemstilling: Hvorfor er en terapeutisk relasjon mellom sykepleier og unge jenter med anorexia nervosa viktig?
Metode: En litteraturstudie som benytter kvalitative studier og metodetriangulering. Åtte artikler ble konkludert som relevante til å utforske problemstillingen. Databaser som ble benyttet i søket etter forskningsartikler var PubMed og CINAHL.
Resultat: Analyseringsprosessen førte til at vi så tre temaer som utpekte seg; terapeutisk relasjon, kommunikasjon og autoritet.
Konklusjon: Litteraturstudien tydeliggjør hvorfor den terapeutiske relasjonen er så viktig ved behandling av unge jenter med anorexia nervosa, og hvordan kommunikasjon og autoritet påvirker relasjonen. En terapeutisk relasjon fører til trygghet, tillit og motivasjon. Det tydeliggjøres også at det kliniske miljøet, samt aldersgruppen til pasientene kan føre til en maktkamp mellom pasienten og sykepleieren. Utfordringer knyttet til utøvelsen av autoritet kan føre til det pasientene og sykepleierne ser på som et metaforisk fengsel, der pasienten er fengselsinnsatt og sykepleier er fengselsbetjent. Title: A metaphoric prison
Keywords: Adolescents, anorexia nervosa, nurse and therapeutic relationship
Background: In recent decades, eating disorders have become significantly more prominent in society. Being an adolescent with an eating disorder leads to challenges in identity formation, and anorexia nervosa is the eating disorder with the highest mortality rate. In order to treat this patient group effectively and responsibly, the therapeutic relationship is the cornerstone for better treatment outcomes. How nurses approach this patient group and why the therapeutic relationship is so important is something we will examine more closely.
Aim: To investigate why a therapeutic relationship between nurses and young girls with anorexia nervosa, who are admitted to inpatient care, is important.
Research question: Why is a therapeutic relationship between nurses and young girls with anorexia nervosa important?
Method: A literature review utilizing qualitative studies and mixed methods studies. Eight articles were identified as relevant for exploring the research question. Databases used in the search for research articles were PubMed and CINAHL.
Result: The analysis process led us to identify three prominent themes; therapeutic relationship, communication and authority.
Conclusion: The literature review elucidates why the therapeutic relationship is crucial in treating young girls with anorexia nervosa and how communication and authority influence this relationship. A therapeutic relationship leads to safety, trust, and motivation. It also highlights that the clinical environment, as well as the age group of the patients, can lead to a power struggle between the patient and the nurse. Challenges related to the use of authority can result in patients and nurses perceiving treatment as a metaphorical prison, where the patient is the inmate and the nurse is the prison guard.