dc.contributor.advisor | Rokstad, Marius Møller | |
dc.contributor.author | Risbakken, Tuva Elise | |
dc.contributor.author | Skjæveland, Miriam Tjelta | |
dc.contributor.author | Henriksen, Ragni Toft | |
dc.date.accessioned | 2024-11-27T18:20:05Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:187442036:233576306 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3167078 | |
dc.description.abstract | Sammendrag
Trondheim kommune reviderte overvannsveilederen tilhørende VA-normen i utgangen av 2022, hvor tretrinnsstrategien er et nytt og vesentlig element. Tretrinnsstrategiens essens er å 1: fange opp, infiltrere og rense, 2: forsinke og fordrøye, og 3: sikre trygge flomveger for overvann. Økt fortetting og klimaendringer med økende ekstremvær, aktualiserer behovet for at tretrinnsstrategien anvendes i overvannshåndtering i større grad enn før.
Oppgaven avgrenses av reguleringsplanen for en delstrekning av Sigurd Jorsalfars veg i Trondheim kommune. Reguleringsplanen er vedtatt før revisjonen, og oppgaven undersøker mulighetene for å implementere tretrinnsstrategien innenfor regulert areal. Dette for at kommunen både skal kunne implementere foreslåtte tiltak i utbedringen av vegen, og for at de kan bruke funnene i oppgaven som et verktøy i fremtidig regulering. Det er erfart betydelig overvannsproblematikk både på og nærliggende vegen. Ved riktig planlegging kan overvann brukes som en ressurs, men har også potensiale til å skade etablert infrastruktur hvis gode tiltak ikke etableres. I dag overbelastes avløpsnettet i området for Sigurd Jorsalfars veg ved store regnhendelser, og det er kapasitetsproblemer nedstrøms.
Basert på observasjoner, funn og beregninger foreslås det løsninger for å håndtere overvannet fra vegen, for å oppfylle tretrinnsstrategien i henhold til kommunes VA-norm. Vegen er prosjektert ved bruk av Novapoint. Dette er brukt som et verktøy for å kartlegge avrenningsmønstre ved å legge inn prosjektert veg i Scalgo Live, og for å illustrere de foreslåtte overvannstiltakene ved bruk av tegninger produsert i AutoCAD.
Nedbørfeltene i området er kartlagt ved bruk av Scalgo Live, og det er innhentet kalkulert konsentrasjonstid for prosjektområdet fra kommunen. For de foreslåtte tiltakene er det gjennomført kapasitetsberegninger og dimensjonering ved bruk av den rasjonelle metode, Regnenvelopmetoden, Mannings formel og beregninger av volumkapasitet. Det er gjennomført simulering i Scalgo Live for å støtte opp om beregningene og kvalitetssikre valg av tiltak. | |
dc.description.abstract | Abstract
Trondheim municipality revised the stormwater guide, a part of its VA-norm, late in 2022. In the revised guide the three-step strategy is a new and important element. The main point of the three-step strategy is to 1: capture, infiltrate, and purify, 2: delay and detain, and 3: ensure safe floodways for stormwater. Climate change with increased extreme weather, combined with urban densification, make the three-step strategy more important to apply in future stormwater management.
The thesis limit its focus to the adopted zoning plan for a part of Sigurd Jorsalfars veg in Trondheim municipality. The zoning plan was approved before the revision, and the thesis investigate the possibility of implementing the strategy within the regulated area. This may both give the municipality a possibility to apply suggested measures improving the road, and to use the findings if the zoning plan needs to be revised. Serious stormwater issues have been experienced both on and around the road. With proper planning storm water can be viewed as a resource. But, it has potential to damage established infrastructure, if one does not implement good enough measures. Today the sewage system in the area where Sigurd Jorsalfars veg is located is overloaded during major stormwater incidents, and there are also problems with capacity downstream.
Based on observations, findings, and calculations, the thesis propose solutions to manage the stormwater from the road, and fulfill the three-step strategy in the revised VA-norm. The road is designed using Novapoint. Novapoint is used as a tool to map runoff patterns by importing the designed road into Scalgo Live, and to illustrate the suggested measures by drawings in AutoCAD.
The catchment areas have been mapped using Scalgo Live. Calculated concentration time for the project area has been obtained from the municipality. Capacity calculations and dimensioning have been conducted for the proposed measures, using The Rational Method, The Rain Envelope Method, Manning's formula, and also calculation of volume capacity. Simulations in Scalgo Live have been conducted to support the calculations in the thesis, and to ensure the quality of the chosen measures. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Overvannshåndtering av Sigurd Jorsalfars veg i Trondheim
- Implementering av tretrinnsstrategien | |
dc.type | Bachelor thesis | |