Laksens møte med brønnbåt
Bachelor thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for marin teknikk [3564]
Abstract
Denne oppgaven går nærmere inn på laksens møte med brønnbåter i ulike livsstadier og situasjoner. Ettersom næringen har vokst, har bruken av fartøy som behandler og frakter laks fått en stor rolle for at dagens oppdrettsnæring skal gå rundt. Siden næringen er såppas "ung", har mye av eksperimenteringen og utprøvingen vært i de seneste årene, og fremtiden vil også bestå av mye forsøk og utvikling av teknologi for å optimalisere fiskevelferden.
Hensikten er å kunne sette seg inn og tenke seg til hvordan laksen opplever håndtering og transport på et generelt grunnlag. For å kunne gjøre dette vil reisen til laksen gjennom en båt dokumenteres og fremstilles billedlig ved blant annet illustrasjoner av båt og system, samt et flytskjema. I tillegg er det foretatt feltarbeid, en grovanalyse av påkjenninger laksen kan utsettes for gjennom disse systemene og dokumentasjon av vannmiljøet fra sensorer i brønnen.
Grovanalysen inspirerte sammen med tilegnet kunnskap en taksonomi. Feltarbeidet og data fra sensorene er gjort i samarbeid med bedrift, mens resterende analyser og fremstillinger er gjort av kandidaten selv.Grovanalysen sett i sammenheng med de grafiske fremstillingene og litteraturstudien skal kunne gi leseren en bedre forståelse for hvordan alt henger sammen. Taksonomien er utformet som et kryss-skjema og er en oppsummering av kandidatens kunnskap. Det er tilknyttet usikkerhet til studier, spesielt i sammenheng med at blandede metoders validitet avhenger av tolkning av resultater og integrasjon mellom metodene. Formålet er at forskere og utviklere skal kunne bruke resultatene for å kunne videreutvikle teknologien på biologiens premisser, men også at privatpersoner kan anskaffe seg et nytt innblikk i hvordan dette fungerer i praksis.
Oppgaven konkluderer med at det er helt klart at det fisken opplever og utsettes for, er belastende i varierende grad i møte med brønnbåt. Spesielt ikke-medisinske avlusningsmetoder, som termisk og mekanisk, utsetter laksen for en høy for velferdsbelastning. Vannkvalitetsparametere, bend, hastigheter mm. kan føre til ytre påkjenninger og indre stressresponser for laksen. Det er også flere kunnskapshull som bør tettes, for at man på sikt kan optimalisere systemene ombord og forbedre velferden. This thesis takes a closer look on the salmon’s encounter with well boats in various life stages and situations. Since the aquaculture industry has grown, the use of vessels that can treat and transport salmon has become a crucial part to the functioning of today’s aquaculture. The industry is still relatively ”young”, a lot of the experimentation and testing has taken place the recent years. The future will also consist of significant efforts to develop technology to optimize fish welfare.
The purpose is to understand and conceptualize how salmon experiences treatments and transportation on a general basis. To achieve this, the journey salmon takes through a well boat will be documented and illustrated using drawings of the boat and systems, as well as a flowchart. Additionally, there’s been conducted fieldwork, a preliminary analysis of the possible stress factors a salmon may face through these systems, and documentation of the water environment. The analysis, along with accumulated knowledge, inspired a taxonomy. The fieldwork and documentation of water environment was made possible due to collaboration with a well boat company, while the remaining analysis and presentations was conducted by the candidate.
The preliminary analysis, put in context with illustrations and literature study should give the reader a better understanding of how everything is connected. The taxonomy is designed as a cross scheme and is a summary of the candidate’s knowledge. There’s some uncertainty in the study, especially considering that the validity using mixed methods depends on the interpretation of results and integration between methods. The goal is for researchers and developers to be able to use the results to further develop the technology on the premises of biology, but also for individuals to gain a new insight to the practical aspect.
The thesis concludes that what the fish experiences, and is exposed to, is clearly stressful to varying degrees when encountering a well boat. Especially non-medical delousing methods, such as thermal and mechanical, expose the salmon to a high welfare burden. Water quality parameters, pip bends, velocity, etc. can lead to external stresses, and internal stress responses for the salmon. There are also several knowledge gaps that need to be addressed to optimize systems onboard and improve overall welfare.