En navigatørs perspektiv på overgangen til S-100 standard
Abstract
Dagens produktspesifikasjon for elektroniske sjøkart for bruk i ECDIS (S-57) ble utviklet på 90-tallet og er underlagt en standard som har vært fryst siden år 2000. Dette har hindret oppdateringer, teknologisk framgang og innovasjon tilknyttet navigasjonsløsninger på næringsskip. I 2026 starter innføringen av en ny og mer moderne standard (S-100). Dette vil være den største endringen i forbindelse med bruk av elektroniske sjøkart og ECDIS siden lanseringen av verktøyet. I denne sammenheng ønsker vi å undersøke hvilke endringer denne overgangen vil medføre for bruk og visning av elektroniske sjøkart.
I arbeidet med oppgaven har vi undersøkt mulighetene for å utføre forsøksseilaser, både i simulator og ombord på skip, med bruk av kartsett produsert etter den nye produktspesifikasjonen for sjøkart (S-101) under S-100 standarden. Vi har også gjennomført en omfattende litteraturstudie rundt utviklingen av S-101 produktspesifikasjonen, hvor vi blant annet har analysert konkrete visuelle endringer som presenteres i resultatet. Videre benyttes utvalgte endringer i en kvantitativ del bestående av en spørreundersøkelse som ble gjennomført av seilende navigatører.
En sentral del av oppgaven dreide seg om å undersøke hvorvidt IHO vil oppnå sin målsetning om sympatisk visning av S-101 ENC opp mot S-57 ENC. Dette er hovedspørsmålet vi vil forsøke å besvare basert på funn gjort i litteraturstudien, samt resultatene av spørreundersøkelsen. I tillegg vil vi undersøke hvorvidt overgangen vil påvirke navigatørers bruk av ECDIS i seilas og planlegging. The current product specification for electronic navigational charts for use in ECDIS (S-57) was developed in the 1990s and has been subject to a standard frozen since the year 2000. This has hindered updates, technological advancements and innovation related to navigation solutions on commercial vessels. The implementation of a new and more modern standard (S-100) starts in 2026. This will be the biggest change in relation to the use of electronic navigational charts and ECDIS since its launch. In this context we wish to investigate what changes this transition will entail for the use and portrayal of electronic navigational charts.
During the writing of this paper, we have investigated the possibilities for completing sea trials, both in simulators and onboard vessels, using charts produced according to the new product specification for navigational charts (S-101) of the S-100 standard. We have also conducted a comprehensive literature review of the development of the S-101 product specification, from which we have analyzed specific visual changes which is presented in the results chapter. Furthermore, select changes are used in a quantitative survey completed by practicing navigators.
A central part of the paper involves researching to which extent IHO will achieve their goal of retaining a portrayal of S-101 ENC which is sympathetic to S-57 ENC. This is the main question we will attempt to answer based on findings of the literature research, as well as the quantitative survey. Additionally, we will review to which extent the transition will affect practicing navigators use of ECDIS both while underway and for voyage planning.