Å føle at i alle fall èn person ser deg
Abstract
Denne studien fokuserer på å få en dypere forståelse av hvordan elever med hørselsnedsettelser opplever inkludering i skolen. For å belyse dette temaet har jeg gjennomført en kvalitativ forskning med en abduktiv tilnærming, som innebærer at man går fram og tilbake mellom teori og empiri. Studien har et hermeneutisk og fenomenologisk vitenskapssyn som grunnlag for analysen og drøftingen av funn, for å fremheve elevenes subjektive opplevelser av fenomenet inkludering.
Datamaterialet for forskningen er innhentet gjennom semistrukturerte intervju med tre hørselshemmede elever i alderen 14-17 år, hvor fokuset har vært å fremme elevenes egne stemmer i et forskningsområde som viser seg å være komplekst. To av intervjuene ble filmet, og et ble tatt opp med lydopptaker, transkribert og deretter analysert. Datamaterialet ble kategorisert, og funnene ble drøftet opp mot relevant teori og tilhørende forskningsspørsmål for å forsøke å svare på problemstillingen: «Hvordan opplever elever med hørselsnedsettelser inkludering i skolen?».
Resultatene av forskningen viser at inkluderingsbegrepet er svært sammensatt, og det er flere ulike faktorer som påvirker følelsen av inkludering både positivt og negativt. Informantene opplever inkludering på ulike måter, men likevel er det en viss sammenheng og likhet blant de tre. Det viser seg at den gjennomgående viktigste faktoren for inkludering er følelsen av trygghet både i omgivelsene, men også i vennskapsrelasjonene de har. Resultatene av denne forskningen tror jeg kan bidra til større forståelse for elever med hørselsnedsettelser, og hvordan skolen kan tilrettelegge for dem for å fremme følelsen av inkludering. This study focuses on gaining a deeper understanding of how students with hearing impairments experience inclusion in school. To shed light on this topic, I have conducted a qualitative research with an abductive approach, which involves moving back and forth between theory and empirical data. The study is based on a hermeneutic and phenomenological scientific perspective for the analysis and discussion of findings, aiming to highlight the students subjective experiences of the phenomenon of inclusion.
The data for this research was collected through semi-structured interviews with three hearing-impaired students aged 14-17, with an emphasis on promoting the students own voices in a research area that proves to be complex. Two of the interviews were filmed, and one was recorded with an audio recorder, transcribed, and then analyzed. The data was categorized, and the findings were discussed in relation to relevant theory and corresponding research questions to attempt to answer the main research question: “How do students with hearing impairments experience inclusion in school?”.
The results of the research indicate that the concept of inclusion is very complex, with several different factors influencing the feeling of inclusion both positively and negatively. The informants experience inclusion in various ways, yet there is a certain connection and similarity among the three. It appears that the most crucial factor for inclusion is the feeling of safety, both in the environment and in their friendships. I hope the results of this research can contribute to a better understanding of students with hearing impairments and how schools can facilitate for them to promote a sense of inclusion.