Sykepleieres opplevelse av trygghet: Strategier for håndtering av utagerende pasienter på legevakt
Abstract
Bakgrunn og hensiktPersonlig sikkerhet er blitt løftet frem som et problem blant ansatte på legevakt, da stadig flere opplever vold og trusler i forbindelse med arbeidet. Denne studien har som hensikt å undersøke hvilke strategier som anvendes for å ivareta sykepleiernes opplevelse av trygghet i håndteringen av utagerende pasienter på legevakt.
MetodeDette er en kvalitativ studie, gjennomført med semistrukturerte intervjuer. I mars 2024 gjennomførte vi individuelle intervjuer med fire sykepleiere ansatt på en interkommunal legevakt i Midt-Norge. Vi benyttet en kombinasjon av meningsfortetning og meningskategorisering for å analysere data.
ResultatSykepleiere benytter en kombinasjon av organisatoriske og personlige strategier for håndtering og forebygging av utagerende pasienter i arbeidshverdagen sin. Strategier som kom frem i studien var tilpasset kommunikasjon og kroppsspråk, holde avstand eller trekke seg ut av situasjoner, skjerming av pasienter, tilkalling av vektere og opplæring. Sykepleiernes trygghet på legevakten påvirkes av flere faktorer, som blant annet ressurser, kunnskap og arbeidsmiljø.
KonklusjonDenne studien fant at sykepleiere på legevakt har utviklet strategier og metoder for å sikre egen trygghet på jobb. Dette er strategier som er i bruk hver dag, om det så er bevisst eller ubevisst. Strategiene sykepleierne benytter støttes av både forskning og litteratur. Likevel fant vi utfordringer i håndteringen og nedsatt trygghet blant enkelte av sykepleierne. Kontinuerlig opplæring og konkrete prosedyrer for håndtering av utagerende pasienter vil bidra til færre utfordringer og økt trygghet. Dette viser at legevakten som organisasjon har forbedringspotensialer, blant annet når det kommer til opplæring, rutiner og håndtering av hendelser. BackgroundPersonal safety has been raised as an issue among healthcare workers in the Emergency Primary Healthcare Clinic, as an increasing number experience violence and threats with their work. This study aims to investigate the strategies used to ensure nurses' sense of safety in handling aggressive patients at the Emergency Primary Healthcare Clinic.
MethodThis is a qualitative study conducted through semi-structured interviews. In March 2024, we conducted individual interviews with four nurses employed at the inter-municipal Emergency Primary Healthcare Clinic in Mid-Norway. We utilized a combination of thematic condensation and thematic categorization to analyze the data.
ResultsNurses utilize a combination of organizational and personal strategies for managing and preventing aggressive patients in their daily work. Strategies identified in the study included customized communication and body language, keeping a distance or withdrawing from situations, patient shielding, contacting security guards, and training of personnel. Nurses' sense of safety in the emergency room is influenced by several factors, including resources, knowledge, and work environment.
ConclusionThis study found that nurses in the Emergency Primary Healthcare Clinic have developed strategies and methods to ensure their own safety at work. These strategies are utilized daily, whether consciously or unconsciously. The strategies used by the nurses are supported by both research and literature. However, there were identified challenges in handling incidents and reduced sense of safety among some of the nurses. Continuous training and concrete procedures can contribute to less challenges and increased sense of safety. This shows that the Emergency Primary Healthcare Clinic as an organization has areas for improvement, particularly in terms of training, procedures, and handling of incidents.