Hvordan kan sykepleier tilrettelegge for et godt opphold på sykehus for barn med autisme?
Abstract
Sammendrag
BakgrunnBarn med autisme er ofte i kontakt med helsevesenet gjennom barndommen og sykepleierne er ofte nærmeste kontaktperson ved et sykehusopphold. De kan ha utfordringer i hverdagen med kommunikasjon, sosiale interaksjoner og overstimulering av sanseinntrykk. Dette kan gjøre dem ekstra sårbare ved sykdom. Sykepleiere rapporterer å ikke føle seg trygge nok i behandlingssituasjoner med denne pasientgruppen, og har behov for opplæring om autisme.
HensiktI denne oppgaven undersøkes det hvilke tiltak sykepleier kan ta i bruk for å kunne tilrettelegge for et godt opphold på sykehus for barn med autisme.
MetodeEn systematisk litteraturstudie basert på syv forskningsartikler gjennomført i perioden mars til mai 2024.
ResultaterFunn i resultatdelen belyser tre hovedområder med tiltak for sykepleier: Skape et trygt miljø for pasienten, styrke samarbeidet mellom helsepersonell og pasienten, og inkludere foreldrene i pasientbehandlingen. Noen av tiltakene var å tilrettelegge sykehusmiljøet, anvende pasientens foretrukne kommunikasjonsmetoder og anerkjenne forelderens kompetanse og gjøre dem til aktive deltakere i behandlingen.
Konklusjon Barn med autisme er sårbare ved en sykehusinnleggelse. En forutsetning for at sykepleier kan tilrettelegge for et godt sykehusopphold, er kunnskap om barnas individuelle behov. Samarbeid med foreldrene og opplæring av helsepersonellet er viktig for å oppnå kunnskap.
Nøkkelord: Sykepleie, Autisme, Barn, Tilrettelegging Abstract
Background Children with autism are often in contact with the healthcare system throughout childhood and the nurses are the closest contact persons during a hospital stay. Children may face challenges with communication, social interactions and overstimulation of sensory impressions in everyday life. This makes them vulnerable in the event of illness. Nurses report lack of confidence in treatment situations with this patient group, and need training about autism.
Purpose This thesis examines which measures nurses can use to facilitate a good hospital stay for children with autism.
Method A systematic literature study based on seven research articles from March to May 2024.
Results Findings highlight three main areas of measures nurses use to improve the facilitation: Create a safe environment for the patient, strengthen the cooperation between healthcare personnel and the patient, and include the parents in patient care. Some of the measures were facilitating the environment, using the patient's preferred communication methods and acknowledging the parent's competence and making them active participants in the treatment.
Conclusion Children with autism are vulnerable during a hospital admission, and precondition to facilitate a good hospital stay is that the nurse possesses knowledge of the children's individual needs. Collaboration with the parents and training of the healthcare personnel are important for gaining this knowledge.
Keywords: Nursing, Autism, Children, Facilitation