Ivaretakelse av søsken til barn med kreft
Abstract
Sammendrag
Bakgrunn og hensikt
Forskning viser at barn som pårørende har økt risiko for utvikling av uhelse. Kompetanse hos helsepersonell kan sies å være en forutsetning for å sikre ivaretakelse av disse barna. Gjennom endringer i lovverk som omhandler pårørende barn har myndighetene forsøkt å motvirke kompetanse- og oppfølgingsmangler. Forskning viser likevel at søskens behov for informasjon og oppfølging ikke blir møtt. Hensikten med vår studie er å kartlegge sykepleieres ivaretakelse av mindreårige søsken til barn med kreft på en medisinsk barneavdeling.
Metode
Vi benytter kvantitativ metode i form av et digitalt spørreskjema for å besvare våre forskningsspørsmål. Utvalget består av sykepleiere på en medisinsk barneavdeling ved et universitetssykehus i Norge. Innhentet data analyseres i Excel og fremstilles med deskriptiv statistikk.
Resultat
Resultatene viser at en femtedel av sykepleierne ikke har fått opplæring om søsken. Respondentene har likevel god kjennskap til lokal prosedyre og lovpålagte plikter, og enes om at avdelingen har godt etablerte rutiner for oppfølging av søsken. Rutinene følges i varierende grad. Det er også variasjon i hvilke kartleggingsverktøy som tas i bruk. Respondentene mener “informasjon og opplæring av ansatte” er en viktig faktor for ivaretakelse av søsken, mens “tidspress” og “manglende kompetanse og opplæring” er utfordrende faktorer. Sistnevnte velges som en utfordring av de fleste som hevder å ikke ha fått opplæring om søsken.
Konklusjon
Manglende opplæring av enkelte respondenter og varierende bruk av kartleggingsverktøy indikerer et behov for å oppdatere avdelingens rutiner og kartleggingsverktøy. Disse oppdateringene vil kunne tilrettelegge for at pårørende søsken ivaretas i større grad.
Nøkkelord
Sykepleie, barn som pårørende, søsken av barn med kreft, opplæring, rutiner, oppfølging, ivaretakelse Abstract
Introduction
Research shows that children as relatives to a sick family member have an increased risk of developing health issues. Competence among health care professionals can be considered a prerequisite for ensuring the care of these children. Through legislative changes addressing children as relatives, the authorities have attempted to counteract competence and follow-up deficiencies. However, research shows that the siblings' need for information and follow-up is still not being met. The purpose of our study is to explore how nurses care for underage siblings to children with cancer at a pediatric department.
Method
We use a quantitative method in the form of a digital questionnaire to answer our research questions. The sample consists of nurses at a pediatric department at a university hospital in Norway. The collected data is analyzed in Excel and presented with descriptive statistics.
Results
The results show that one-fifth of the nurses have not received specific training about siblings. However, the respondents have good knowledge of local procedure and legal obligations, as well as agreeing that the department has well-established routines for following up siblings. These routines are followed to varying degrees. There is also variation in the use of assessment tools. The majority believe that "information and training of staff" is an important factor in the care of siblings, while "time pressure" and "lack of competence and training" are challenging factors. The latter is chosen as a challenge by most who claim not to have received training about siblings.
Conclusion
The lack of training among some respondents and variation in the use of assessment tools indicates a need to update the department's routines and assessment tools. These updates may ensure that siblings are taken care of.
Keywords
Nursing, children as relatives, siblings to children with cancer, training, routines, follow up, care