Hvordan kan sykepleier redusere utfordrende atferd blant pasienter med demens på sykehjem?
Description
Full text not available
Abstract
Sammendrag
Bakgrunn: Det blir stadig flere eldre i Norge og dermed flere mennesker som får demens. Belastningen på det norske helsevesenet vil derfor øke i årene fremover. Personer som lider av demens kan utvikle symptomer på utfordrende atferd som kan påvirke pasienten selv, pårørende og helsepersonell.
Hensikt: I denne oppgaven ønsker vi å se på hvordan sykepleieren kan redusere utfordrende atferd blant pasienter med demens som bor på sykehjem.
Metode: Vår bacheloroppgave er en litteraturstudie som baserer seg på forskningslitteratur, pensum og annen selvvalgt faglitteratur, samt våre erfaringer som sykepleierstudenter i praksis.
Resultat: Resultatene fra åtte forskningsartikler viser ulike måter sykepleier kan redusere utfordrende atferd blant pasienter med demens på sykehjem. Sykepleier kan bruke musikk, jobbe med pasientenes døgnrytme, benytte dukker og robotassisterte dyr og være bevisst på hvordan man kommuniserer med pasienten.
Konklusjon: Selv om forskning viser at sykepleier kan benytte ulike fremgangsmåter for å redusere utfordrende atferd blant pasienter med demens på sykehjem, så er det fremdeles behov for å finne gode ikke-medikamentelle tiltak. Samtidig bør sykepleier være bevisst på hvordan man kommuniserer med pasientene, arbeide personsentrert og forstå at hver enkelt pasient er et eget unikt individ. Abstract
Background: There are more and more elderly people in Norway and thus more people who get dementia. The burden on the Norwegian healthcare system will therefore increase in the coming years. People suffering from dementia can develop symptoms of challenging behavior that can affect the patient himself, relatives and healthcare personnel.
Purpose: In this thesis we want to look at how the nurse can reduce challenging behavior among patients with dementia who live in nursing homes.
Method: Our bachelor's thesis is a literature study based on research literature, the syllabus and other self-selected professional literature, as well as our experiences as nursing students in practice.
Result: The results from eight research articles show different ways nurses can reduce challenging behavior among patients with dementia in nursing homes. Nurses can use music, work with the patients' circadian rhythm, use dolls and robot-assisted animals and be aware of how to communicate with the patient.
Conclusion: Although research shows that nurses can use various methods to reduce challenging behavior among patients with dementia in nursing homes, there is still a need to find good non-pharmacological measures. At the same time, nurses should be aware of how to communicate with patients, work person-centred and understand that each individual patient is a unique individual.