Sykepleiers rutiner under forberedelsesfasen av transisjon fra barneavdeling til voksenavdeling ("FAGARTIKKEL")
Abstract
Sammendrag
Bakgrunn og hensikt
Flere barn og unge lever lengre med kroniske sykdommer, og vil dermed gå igjennom en transisjon (overgang) fra barneavdeling til voksenavdeling. Det kan være utfordrende for både barn, foreldre og helsepersonell. I tillegg kan en dårlig transisjon ha store konsekvenser for barnets helse, som høyere dødelighet og dårligere etterlevelse av behandling. Gode forberedelser er vesentlig for en vellykket transisjon, og forutsetter skriftlige rutiner og prosedyrer. Hensikten med denne studien er å undersøke rutinene sykepleiere ved en barneavdeling anvender i forberedelsen av kronisk syke barns transisjon fra barneavdeling til voksenavdeling.
Metode
Det ble valgt kvantitativ metode for studien, og videre utformet et spørreskjema. Rekruttering ble gjort ved utsendelse av epost til alle ansatte sykepleiere på avdelingen som møtte inklusjonskriteriene. Innsamlede data ble analysert ved hjelp av statistikkprogrammet SPSS, og fremstilt deskriptivt i tabeller, figurer og tekst.
Resultat
Av 40 ansatte som svarte til inkluderingskriteriene, endte vi med ti respondenter (N=10), som tilsvarer 25%. Respondentene var jevnt fordelt i lengde på ansettelse ved avdeling, og halvparten hadde videreutdanning i barnesykepleie. Resultatene viser at det er lite fokus på transisjonsprosessen, samt ingen undervisning eller fagdager om temaet på avdeling. Det finnes skriftlige rutiner og prosedyrer for transisjon på avdelingen, men disse gjennomføres i liten eller ingen grad.
Konklusjon
Konsekvensene ved en dårlig transisjon kan være alvorlige, og en god transisjon krever gode forberedelser. Nedskrevne prosedyrer eksisterer, men er ikke implementert og en kan derfor ikke si at den undersøkte barneavdelingen har innarbeidete rutiner for forberedelsesfasen av transisjon. Fokus på transisjon i avdeling bør økes, og det bør legges til rette for implementering av eksisterende prosedyrer og sjekklister. Abstract
Background and purpose
More children and youth live longer with chronic diseases. This means they will need to transition from a children's ward to an adult care ward. This transition process can be challenging for both youth, parents and professional health care workers. A badly managed transition can have serious consequences for youths' health, for example higher mortality and poorly treatment compliance. Good preparations are key for a successful transition result and presupposes written routines. This study investigates the routines nurses at a children's ward are using to prepare chronically ill youths for the transition from a children's ward to an adult ward.
Method
A quantitative method was used, and a questionnaire was made. Recruitment was done by sending out an email to all nurse employees at the ward that met the criteria. Data was analyzed with help from SPSS and presented descriptively through tables, figures and text.
Results
Of 40 employed nurses, we ended up with ten respondents (N=10), which gives a 25% response rate. The respondents were evenly divided on employment length and whether they had special education. The results show that there is little focus on the transition process, and a lack of teaching focus on the subject at the ward. There are written procedures at the ward, but they are not used actively.
Conclusion
The consequences of a poor transition can be serious, and a good transition needs good preparations. Written procedures exist but are not implemented. We cannot say that the children's ward we investigated has active routines for the preparation phase of transition. The ward should increase its focus on transition and facilitate implementation of existing procedures and check lists.