Læreres kunnskapskilder til skriveopplæring i begynneropplæringen
Journal article, Peer reviewed
Published version
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. 2024, 18 (1), 82-102. 10.23865/up.v18.6025Abstract
Ifølge Kunnskapsløftet skal skolen bidra til å utvikle elevers skriveferdigheter fra skolestart. Tidligere forskning har imidlertid vist at lærere ikke opplever at lærerutdanningen forbereder dem i tilstrekkelig grad til å undervise i skriving på småtrinnet. Målet med denne studien var derfor å undersøke fra hvilke kunnskapskilder lærere på 1. trinn har utviklet sin kunnskap om skriveopplæring. Det empiriske grunnlaget for analysen var intervjuer med 116 lærere på 1. trinn ved 54 skoler. Lærerne fikk spørsmål om fra hvilke kunnskapskilder de har lært mest om skriving i begynneropplæringen. Materialet i studien var lydopptak og transkripsjoner fra intervjuene. Funnene viser blant annet at lærerne i hovedsak trekker fram kolleger, kurs/prosjekter og erfaring som kilder til kunnskap om skriveopplæring i begynneropplæringen, og at de i mindre grad trekker fram sin formelle utdanning. I artikkelen drøftes funnene og hvilke implikasjoner de kan ha for lærerutdanning og for andre som jobber med læreres læring når det kommer til skriveopplæring.