Hvordan bør et ZEN-område planlegges for å legge best mulig til rette for deling? Casestudie med utgangspunkt i ZEN-piloten Ydalir
Research report
Published version
View/ Open
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- NTNU Handelshøyskolen [1773]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [39152]
Original version
ZEN MEMO No. 59 – 2024Abstract
Hvordan bør et ZEN-område planlegges for å legge best mulig til rette for deling? Casestudie med utgangspunkt i ZEN-piloten Ydalir
Skal man få til gode delingsløsninger for mobilitet, arealer eller utstyr, må de planlegges tidlig og forankres i overordnet planverk. Det er viktig å utvikle driftsmodeller som sikrer både etablering og drift. En områdemanager kan være løsningen for å administrere delingsløsningen. Denne kan for eksempel finansieres gjennom en velforening eller være utbyggerfinansiert.
Litteraturen viser at det er forsket relativt lite på deling og effektene av deling. Flere modeller for delingsløsninger er ikke forankret i lokale behov og henger ikke sammen med mulighetene som fins i det fysiske nærmiljøet, noe som kan føre til at man ikke oppnår ønskelige effekter av deling (Bø et al., 2020). Derfor blir det tydelig at det mangler helhetlige modeller for delingsløsninger som også tar hensyn til det sosiale og det fysiske. Vi har også sett behovet for en tydelig definisjon av deling og hva intensjonen med deling er.
I arbeidet med denne casen har vi utviklet en generisk definisjon for deling som "fellesbruk av ressurser". Definisjonen kan anvendes i ulike former for deling, for eksempel kommersielle systemer som bildeling eller deling av utstyr og arealer mellom naboer. Bruken av en slik definisjon gjør det mulig å identifisere delingsløsninger med utgangspunkt i brukernes behov, uavhengig av eksisterende forretningsmodeller og markedet.
Vi brukte arrangerte en endagsworkshop om deling i bydelen Ydalir i Elverum, som er et av ZEN-senterets pilotprosjekter. Deltakerne i workshopen har identifisert delingsløsninger for mobilitet, fellesarealer, utstyr og sosialt fellesskap. I Ydalir krever kompleksiteten i området (flere eiere) at ulike aktører tar ansvar og utvikler et engasjert nettverk av grunneiere, utviklere, forbrukere, forvaltere og nærmiljøet for å legge til rette for deling i nabolaget. Det er også svært viktig å etablere et brukervennlig grensesnitt for brukerne for å skape bevissthet og oppmuntre til engasjement. Alle delingsaktivitetene vi har identifisert krever plattformer for å lette ressursdeling og organisering av sosiale aktiviteter.
Vi har også sett på effekten av deling i et klimaperspektiv på Ydalir og gjort en grov klimagassanalyse. Analysen viser at deling av mobilitetsløsninger har det største potensialet for å redusere klimafotavtrykk per beboer i Ydalir (3,5 % reduksjon), etterfulgt av deling av lokaler (2,5 % reduksjon), og deling av utstyr (0,8 % reduksjon). Vi har støttet oss på erfaringstall og framskrivinger der disse er tilgjengelige, men analysen må ses i lys av at denne typen vurderinger innebærer stor grad av usikkerhet.