dc.contributor.author | Aakre, Iselin Grav | |
dc.contributor.author | Mørkve, Marte Sørtveit | |
dc.date.accessioned | 2024-11-04T13:46:58Z | |
dc.date.available | 2024-11-04T13:46:58Z | |
dc.date.created | 2024-10-30T10:04:08Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.citation | Nordic Journal of STEM Education. 2024, 8 (2), 60-72. | en_US |
dc.identifier.issn | 2535-4574 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3163236 | |
dc.description.abstract | Samarbeidsferdigheter er viktig i arbeidslivet, og gruppearbeid er en utbredt læringsaktivitet i høyere utdanning. Ulike forventninger blant gruppe-medlemmene kan skape problemer for gruppearbeidet, og en gruppeavtale kan være et verktøy for å oppnå en felles forståelse i gruppa og unngå konflikter. Evalueringsskjema (n= 498) viser at ingeniørstudenter har positive erfaringer med å skrive en gruppeavtale i Ingeniørfaglig innføringsemne første semester, men studentene bruker gruppeavtalen i ulik grad. I studentintervjuer (n= 3) blir gruppeavtalen sin rolle for å unngå eller løse eventuelle konflikter dratt frem, og det kommer frem at gruppene utarbeider avtalen på ulike måter. Evalueringsskjemaet viser at et betydelig flertall av studentene sier seg enig i påstandene «Det var lurt å skrive en avtale» og «Jeg vil ta initiativ til å lage en slik avtale i fremtiden». Studentene som oppgir å ha brukt gruppeavtalen aktivt er mer positive til både gruppeavtalen, i hvilken grad medstudentene bidro i gruppearbeidet, og prosjektet for øvrig. | en_US |
dc.description.abstract | Ingeniørstudenters opplevelse av gruppeavtale: Er det lurt å skrive en avtale? | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | NTNU Open Access Journals | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Ingeniørstudenters opplevelse av gruppeavtale: Er det lurt å skrive en avtale? | en_US |
dc.title.alternative | Ingeniørstudenters opplevelse av gruppeavtale: Er det lurt å skrive en avtale? | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 60-72 | en_US |
dc.source.volume | 8 | en_US |
dc.source.journal | Nordic Journal of STEM Education | en_US |
dc.source.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.5324/njsteme.v8i2.4929 | |
dc.identifier.cristin | 2315977 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |