Show simple item record

dc.contributor.authorAakre, Iselin Grav
dc.contributor.authorMørkve, Marte Sørtveit
dc.date.accessioned2024-11-04T13:46:58Z
dc.date.available2024-11-04T13:46:58Z
dc.date.created2024-10-30T10:04:08Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationNordic Journal of STEM Education. 2024, 8 (2), 60-72.en_US
dc.identifier.issn2535-4574
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3163236
dc.description.abstractSamarbeidsferdigheter er viktig i arbeidslivet, og gruppearbeid er en utbredt læringsaktivitet i høyere utdanning. Ulike forventninger blant gruppe-medlemmene kan skape problemer for gruppearbeidet, og en gruppeavtale kan være et verktøy for å oppnå en felles forståelse i gruppa og unngå konflikter. Evalueringsskjema (n= 498) viser at ingeniørstudenter har positive erfaringer med å skrive en gruppeavtale i Ingeniørfaglig innføringsemne første semester, men studentene bruker gruppeavtalen i ulik grad. I studentintervjuer (n= 3) blir gruppeavtalen sin rolle for å unngå eller løse eventuelle konflikter dratt frem, og det kommer frem at gruppene utarbeider avtalen på ulike måter. Evalueringsskjemaet viser at et betydelig flertall av studentene sier seg enig i påstandene «Det var lurt å skrive en avtale» og «Jeg vil ta initiativ til å lage en slik avtale i fremtiden». Studentene som oppgir å ha brukt gruppeavtalen aktivt er mer positive til både gruppeavtalen, i hvilken grad medstudentene bidro i gruppearbeidet, og prosjektet for øvrig.en_US
dc.description.abstractIngeniørstudenters opplevelse av gruppeavtale: Er det lurt å skrive en avtale?en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNTNU Open Access Journalsen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleIngeniørstudenters opplevelse av gruppeavtale: Er det lurt å skrive en avtale?en_US
dc.title.alternativeIngeniørstudenters opplevelse av gruppeavtale: Er det lurt å skrive en avtale?en_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber60-72en_US
dc.source.volume8en_US
dc.source.journalNordic Journal of STEM Educationen_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doi10.5324/njsteme.v8i2.4929
dc.identifier.cristin2315977
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal