Ingeniørstudenters opplevelse av gruppeavtale: Er det lurt å skrive en avtale?
Journal article, Peer reviewed
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3163236Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for materialteknologi [2631]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [39503]
Sammendrag
Samarbeidsferdigheter er viktig i arbeidslivet, og gruppearbeid er en utbredt læringsaktivitet i høyere utdanning. Ulike forventninger blant gruppe-medlemmene kan skape problemer for gruppearbeidet, og en gruppeavtale kan være et verktøy for å oppnå en felles forståelse i gruppa og unngå konflikter. Evalueringsskjema (n= 498) viser at ingeniørstudenter har positive erfaringer med å skrive en gruppeavtale i Ingeniørfaglig innføringsemne første semester, men studentene bruker gruppeavtalen i ulik grad. I studentintervjuer (n= 3) blir gruppeavtalen sin rolle for å unngå eller løse eventuelle konflikter dratt frem, og det kommer frem at gruppene utarbeider avtalen på ulike måter. Evalueringsskjemaet viser at et betydelig flertall av studentene sier seg enig i påstandene «Det var lurt å skrive en avtale» og «Jeg vil ta initiativ til å lage en slik avtale i fremtiden». Studentene som oppgir å ha brukt gruppeavtalen aktivt er mer positive til både gruppeavtalen, i hvilken grad medstudentene bidro i gruppearbeidet, og prosjektet for øvrig. Ingeniørstudenters opplevelse av gruppeavtale: Er det lurt å skrive en avtale?