Analysering av sammensetningen av avløpsvann fra sykkelvaskeanlegg med fokus på oljeinnhold
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3161702Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Mobilitets- og samferdelsenheten i Trondheim kommune ønsker å øke attraktiviteten rundt grønn mobilitet, og satser på etablering av sykkelvaskeanlegg. Hensikten er å gjøre det lettere å vedlikeholde sykkel, også gjennom vintermånedene når veiene saltes. Samtidig skaper slike anlegg en ny type avløpsvann, og skaper usikkerhet rundt hvilke stoffer som føres inn på det kommunale ledningsnettet. Lokal forskrift i Trondheim kommune har derfor stilt krav om installering av oljeutskiller ved etablering av sykkelvaskeanlegg.
For å bidra til mer informative beslutninger har denne masteroppgaven undersøkt sammensetningen av avløpsvann fra sykkelvaskeanlegg, med særlig fokus på potensiell oljeforurensning. Problemstillingen er undersøkt ved hjelp av en overordnet sykkelvaskeprosess, og utfra denne er det utført tre forsøk. Forsøkene baserte seg på å «spyle» og «vaske» sykkelen. Ved spyling ble det kun benyttet vann, for å fjerne salt og smuss. Ved vask var prosessen mer omfattende, og det ble benyttet vaskemidler for å rengjøre sykkelen grundig. På grunn av begrenset forskning på temaet ble metoden basert på observasjoner, og justert deretter.
Funnene i oppgaven viser at sammensetningen av avløpsvann fra sykkelvaskeanlegg vil variere, basert på flere ulike faktorer. Oljekonsentrasjonen vil være lav sammenlignet med krav satt av statlig forurensningsmyndighet. Samtidig er det visse omstendigheter som øker risikoen for oljespill, for eksempel oppkonsentrering i sykkelvaskestasjon. For å begrense mulig tilførsel av olje inn på kommunalt ledningsnett bør anlegg vurderes enkeltvis. I denne oppgaven foreslås det lokal håndtering av oljen som et alternativ til installering av oljeutskiller. The Mobility and Transport Unit in Trondheim Municipality aims to increase the attractiveness of green mobility by establishing bicycle washing facilities. The purpose is to make it easier to maintain bicycles, even during the winter months when the roads are salted. However, such facilities create a new type of wastewater and raise concerns about which substances are introduced into the municipal sewer system. Local regulations in Trondheim Municipality therefore require the installation of oil separators when establishing bicycle washing facilities.
To contribute more informed decision-making, this master’s thesis has investigated the composition of wastewater from bicycle washing facilities, with a particular focus on potential oil pollution. The research problem was examined through a general bicycle washing process and conducted through three experiments with “rinsing” and “washing” the bicycle. During rinsing, only water was used to remove salt and dirt. Washing on the other hand was more comprehensive and included the use of detergents for thorough cleaning. Due to limited research on the topic, the method was adjusted based on observations.
The findings show that wastewater from bicycle washing facilities will vary, depending on several factors. Oil concentration in the wastewater from bicycle washing facilities is low compared to the requirements set in “Forurensningsforskriften”. At the same time, there are certain circumstances that can increase the risk of oil spills, such as accumulation of oil in the bicycle washing station. To limit the potential introduction of oil into the municipal sewer system, each facility should be assessed individually. This thesis proposes local handling of oil as an alternative to the installation of oil separators.