Når fravær vekker bekymring, Helsesykepleiers erfaringer med bekymringsfullt skolefravær på ungdomsskolen: en kvalitativ studie
Description
Full text not available
Abstract
Bekymringsfullt skolefravær er en økende utfordring i skolen, noe som berører skolehelsetjenesten. Hensikten med studien var å undersøke helsesykepleiers erfaringer med bekymringsfullt skolefravær for å få en dypere innsikt og forståelse for arbeidet helsesykepleiere gjør i møte med ungdomsskoleelever med bekymringsfullt skolefravær. Studien har et kvalitativt design, og data ble samlet gjennom ni dybdeintervju av helsesykepleiere. Datamaterialet ble analysert ved bruk av refleksiv tematisk analyse og det ble identifisert tre tema: i) Helsesykepleiers rolle og utfordringer, ii) Helsesykepleiers samarbeidspartnere og iii) Kompetanse og retningslinjer. Studien viser at bekymringsfullt skolefravær er en kompleks utfordring, der helsesykepleier kan ha en viktig rolle. Elevdeltakelse er sentralt i nærværsarbeidet og sakene trenger en tverrfaglig tilnærming, noe som kan være utfordrende. Sakene blir påvirket av mangel på tid, sen inkludering og utydelig rollefordeling. Studien peker på at nedskrevne rutiner og en tydeligere veileder om bekymringsfullt skolefravær kan gi raskere identifisering og tydeligere tverrfaglig rollefordeling. School absenteeism is a growing challenge, which affects the school health service. The purpose of the study was to explore public health nurses (PHNs) experience working with school absenteeism among adolescents, to gain a deeper insight and understanding of PHNs work. The study has a qualitative design, and data was collected through nine in-depth interviews conducted with PHNs (N=9). Reflexive thematic analysis was used to identify three themes: i) PHNs role and challenges, ii) collaboration partners and iii) expertise and guidelines. The study shows that school absenteeism can be highly problematic and PHNs have an important role. Student participation and interprofessional collaboration are factors that impact the attendance work. Nevertheless, the collaboration can be difficult, and gets affected by lack of time, late inclusion and unclear role distribution. The study points out, having structured guidelines about school absenteeism can provide earlier identification and clearer distribution of interdisciplinary roles.