Erfaringer fra prøvedriften av en selvkjørende byferge: Implikasjoner og anbefalinger for en selvkjørende fergetjeneste i Trondheim
Alsos, Ole Andreas; Saghafian, Mina; Veitch, Erik Aleksander; Petermann, Felix-Marcel; Sitompul, Taufik Akbar; Park, Jooyoung; Potenza, Maria Letizia; Turner, Grace Winifred; Breivik, Morten; Eide, Egil Sverre
Research report
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3160617Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for design [1226]
- Institutt for elektroniske systemer [2469]
- Institutt for teknisk kybernetikk [4046]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [41114]
Sammendrag
Selvkjørende byferger kan bidra til å flytte trafikk fra overfylte veier til nærmest tomme vannveier og skape nye snarveier over vannhindre i byer. Høsten 2022 satte NTNU i drift den selvkjørende byfergen «milliAmpere2» i Kanalen i Trondheim. Fergen var tilgjengelig for publikum i tre uker. I løpet av denne perioden gjennomførte den nærmere 500 kryssinger av kanalen med over 1500 passasjerer. Denne rapporten definerer hva en selvkjørende byferge er, og gir en oversikt over eksisterende autonome byferger globalt. Videre beskriver rapporten den selvkjørende fergen «milliAmpere2» og dens tekniske spesifikasjoner, samt detaljer rundt forberedelsene og gjennomføringen av prøvedriften. Den beskriver også gjennomføringen og resultatene av en stor undersøkelse som ble gjennomført før og etter at passasjerene tok fergen, med nærmere 1000 respondenter og 200 gjennomførte intervjuer. Disse resultatene beskriver passasjerenes perspektiver på selvkjørende ferger, inkludert deres oppfatninger av sikkerhet og tillit til teknologien og samfunnsmessige implikasjoner. Rapporten gir en omfattende gjennomgang av den teknologiske, operasjonelle og sosiale dimensjonen ved innføringen av selvkjørende ferger, og gir veiledning for fremtidige prosjekter i Trondheim og andre byer. Studien konkluderer med at teknologien er moden og klar for å implementeres i en selvkjørende fergetjeneste. Det blir også gitt anbefalinger for fremtidig design av ferger og kaianlegg, drift under ulike værforhold, samfunnsmessige implikasjoner, og gradvis overgang til ubemannede ferger overvåket fra fjernkontrollsentre.