The `hudfarge´ pencil. Childrens thoughts about skin color and inclusion
Description
Full text not available
Abstract
Denne masteroppgaven tar i bruk et bredt utvalg av metoder som individuell oggruppetegning, gruppeintervjuer og individuelle intervjuer. Det tar utgangspunkt i disseforskningsspørsmålene:"Hvordan beskriver barn fargen på en blyant som tradisjonelt kalles `hudfarge´, oghvordan reflekterer deres beskrivelser forståelsen av hudfarge og mangfold?""Hvordan reflekterer og snakker barn om hudfarge i lys av relasjonell ontologi?""Hvordan oppfatter barn representasjonen av ulike hudfarger i media?"Funnene i oppgaven viser at barn er tilpasningsdyktige, og ønsker å bruke inkludereneord rundt temaet hudfarge om de blir introdusert for dette med en forklaring. Det virkersom relasjoner rundt et barn har stor påvirkningskraft i hvordan et barn velger åordlegge seg. Media kan skape samtaler om temaet, og deltagerne i mitt studie visteglede rundt å se medier som viste mangfold. This master's thesis employs a wide range of methods, including individual and groupdrawing, group interviews, and individual interviews. It is based on the following researchquestions:“How do children describe the color of a pencil traditionally referred to as `hudfarge´,and how do they reflect their descriptions of their understanding of skin color anddiversity?”“How do children reflect and talk about skin color in the view of relational ontology?”“How do children perceive the representation of different skin colors in media?”The findings of the thesis show that children are adaptable and are willing to useinclusive language around the topic of skin color if introduced to it with an explanation. Itseems that relationships around a child have a significant influence on how the childchooses to express themselves. Media can spark conversations about the topic, and theparticipants in my study expressed joy in seeing media that portrayed diversity