From SMEs to Angels
Abstract
Corporate Angels (CA-er) er en ny aktør i det finansielle landskapet, som representerer små- og mellomstore bedrifter (SMB-er) som investerer kapital i unoterte startups. Motivasjonsfaktorene som driver SMB-er til å investere i startups er i stor grad uutforsket. Å forstå motivasjonene de har og atferden deres, er avgjørende for å kartlegge rollen og innvirkningen de har på det finansielle landskapet. Denne studien søker å svare på to forskningsspørsmål: 1) Hva er motivasjonen til CA-er for å investere i startups? 2) Hvordan reflekteres disse motivasjonene i CA-ene sin investeringsatferd? Denne studien av CA-er er spesielt spennende da den avdekker nye dynamikker i oppstartsfinansiering, samt fremhever potensialet for SMB-er til å drive innovasjon og vekst gjennom investeringer.
For å besvare forskningsspørsmålene gjennomførte vi ti dybdeintervjuer med norske CA-er. Fire av CA-ene hadde investert én gang, mens seks av CA-ene hadde investert mer enn tre ganger i startups.
Våre funn viser at det er fire hovedmotivasjoner for hvorfor CA-er investerer i startups: organisasjonsutvikling, indre motivasjon, strategiske årsaker og økonomisk vekst. Når det gjelder organisasjonsutvikling, investerer CA-er for å få ny kunnskap, delta i startup-kulturen og gjøre bedriften mer attraktiv for ansatte. Indre motivasjon er også en betydelig grunn - mange CA-er investerer simpelthen fordi de liker det og ønsker å ha det gøy, samt at de ønsker å samarbeide med, og støtte startups. Strategiske årsaker er en annen motivasjon, ettersom mange CA-er har som mål å styrke sin posisjon i markedet sitt ved å investere i startups. Økonomisk motivasjon er også en tilstedeværende faktor, der CA-er ser investeringer i startups som en måte å generere eller øke inntekter på. Likevel ser vi at dette er en faktor som blir mindre tilstedeværende jo mer erfaren CA-en blir.
Videre, når vi undersøker CA-ers investeringsatferd, finner vi at mange ikke har spesifikke strategier på plass for å investere i startups. Imidlertid avslører deres handlinger under investeringsprosessen flere handlingsmønstre, som kan tolkes som strategier. Vi foreslår at CA-er følger en “tilpasset investeringsstrategi” eller en “adaptiv strategi”. Den første forekommer når CA-er har spesifikke kriterier på plass, tilpasser investeringene til deres kjernevirksomhet og vurderer risikodiversifisering. Den andre reflekterer en mer tilfeldig tilnærming, hvor investeringer skjer ved en tilfeldighet. I dette scenarioet har ikke CA-er nøye planlagt sine investeringer; i stedet oppstår de gjennom eksperimentering med forskjellige tilnærminger eller ved å være aktivt til stede i det entreprenørielle økosystemet.
I denne masteroppgaven belyser vi derfor et nytt fenomen i det finansielle landskapet, og introduserer CA-er som en bemerkelsesverdig aktør å følge med på i fremtiden. Corporate Angels (CAs) are a recent addition to the financial landscape, representing Small and Medium-sized Enterprises (SMEs) that invest capital into unquoted ventures. The motivations driving SMEs to invest in startups remain largely unexplored. Understanding these motivations and behaviours is crucial in mapping their role and impact in the financial landscape. This study seeks to answer two key research questions: 1) What are the motivations for CAs to invest in startups? 2) How are these motivations reflected in the CA's investment behaviour? Examining CAs is particularly interesting as it is set to reveal new dynamics in startup financing and highlight the potential for SMEs to drive innovation and economic growth through investments.
To address our research questions, we conducted ten in-depth semi-structured interviews with Norwegian CAs. Four of the CAs had invested once, and six of the CAs had invested more than three times in startups.
Our findings show that there are four main motivations for why CAs invest in startups: organisational development, intrinsic, strategic, and financial. When it comes to organisational development, CAs invest to gain new knowledge, engage in the startup culture, and make their business more attractive to employees. Intrinsic fulfilment is also a significant reason. Many CAs invest simply because they enjoy it and want to have fun, collaborate with, and support startups. Strategic reasons are another motive, as many CAs aim to enhance their competitive position in the industry by investing in startups. Financial motivation is also a present factor, with CAs viewing startup investments as a way to generate or increase revenue. However, this is a factor that diminishes as the CA gains more experience.
Furthermore, when examining CAs investment behaviour, we find that many do not have specific strategies in place for engaging with startups. However, their actions during the investment process reveal discernible patterns, which can be interpreted as strategies. We propose that CAs exhibit either an aligned investment strategy or an adaptive investment strategy. The former occurs when CAs have specific criteria in place, align investments with their core business, and consider risk diversification. The latter reflects a more incidental approach, where investments happen by chance. In this scenario, CAs have not meticulously planned their investments. Rather, they occur through experimentation with different approaches or by being actively present in the entrepreneurial ecosystem.
As such, this thesis illuminates a new phenomenon in the financial landscape, introducing CAs as a noteworthy player to watch in the future.