Exploring the Implications of Justice-Climate-Mobility Intersection in the Planning System and Process of a Local Area Development in Trondheim Municipality, Norway
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3160459Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tradisjonell byplanleggingspraksis har blitt utfordret kontinuerlig siden slutten av 1900-tallet, særlig på grunn av klimaendringene. I stedet for bare å håndtere problemer innenfor det urbane systemet, blir byplanleggere nå oppfordret til å ta hensyn til mål på et høyere nivå. Et av disse hensynene som vil bli diskutert i denne avhandlingen, handler om rettferdighetsdimensjonene blant klima gjennom konseptet just transition og mobilitetsaspekter. Rettferdighetstemaet brukes for å fremme de sosiale, politiske og økonomiske konsekvensene av klimatiltak, samtidig som man minimerer og håndterer potensielle utfordringer og motstand.
For å ta hensyn til et så bredt tema i en lokal plan må planleggerne imidlertid ha et bredere perspektiv enn bare det lokale økosystemet, noe som utfordrer områdebasert utviklingsarbeid, og reflektere over det eksisterende planleggingssystemet og -prosessen. Denne avhandlingen ser på dette fenomenet ved hjelp av kvalitative forskningsmetoder som semistrukturerte intervjuer, en deltakende workshop og stedsobservasjoner i forbindelse med en lokal områdeutviklingsplan i Tempe-Sorgenfri bydel i Trondheim, der komplekse utfordringer knyttet til samfunns- og mobilitetsspørsmål blir belyst. Når man velger et tematisk fokus i planleggingen, for eksempel mobilitet, midt i en rettferdighets- og klimadiskurs, dukker det dessuten opp nye, kryssende begreper om mobility justice, noe som bidrar til ytterligere kompleksitet.
Til slutt etablerer avhandlingen det integrerte konseptet just mobility transition, identifiserer mangler i casestudiekonteksten og fremhever implikasjonene av å ta hensyn til de kryssende temaene rettferdighet-klima-mobilitet i planleggingsprosessen, noe som oppfordrer planleggerne til å reflektere over sin rolle i planleggingssystemet og oppfordrer planleggingsprosessen til å skifte til en mer transformativ form. Funnene fra forskningen tyder på at planleggingssystemet og -prosessen i casestudien har mangler som hindrer en effektiv implementering av tverrgående prinsipper for rettferdighet, klima og mobilitet. Studien går videre med disse hullene og deres implisitte konsekvenser for å illustrere praktiske implikasjoner og anbefalinger som kan brukes til å forbedre casestudiens kontekst.
Nøkkelord: Rettferdig omstilling, mobilitetsrettferdighet, områdebasert planlegging, planleggingssystem og -prosess Traditional urban planning practices have been constantly challenged since the late 20th century, especially since the rising contingency of climate change. Instead of merely handling issues within the urban system, urban planners are now urged to consider higher-level goals. One of those considerations that will be discussed in this thesis is concerning the dimensions of justice amongst climate through the just transition concept, and mobility aspects. The theme of justice is utilized to promote the social, political, and economic implications of climate actions while minimizing and carefully managing any potential challenges and resistances.
However, to consider such a broad theme in a local plan, planners are required to have a broader perspective than just the local ecosystem, which challenges area-based development efforts, and reflect on the existing planning system and process that is in place. This thesis looks at this phenomenon by conducting qualitative research methods such as semi-structured interviews, a participatory workshop, and site observations on a local area development plan in Tempe-Sorgenfri district in Trondheim, Norway where complex challenges concerning societal and mobility issues are highlighted. Moreover, when a thematic focus in planning implementation is chosen, such as mobility, amidst justice and climate discourse, new intersecting concepts of mobility justice also emerge, adding more complexity to the fray.
In the end, the thesis establishes the integrated concept of just mobility transition, identifies gaps in the case study context, and highlights the implications of considering the intersecting themes of justice-climate-mobility in the planning process, which urges planners to reflect on their role in the planning system and urges the planning process to shift to a more transformative form. Findings from the research indicate that the planning system and process in the case study have gaps hindering the effective implementation of cross-cutting justice-climate-mobility principles. Additionally, The study takes these gaps and their implied consequences further to illustrate practical implications and recommendations that could be used as insights for improvements of the case study context.
Keywords: Just transition, mobility justice, Area-based planning, Planning system & process