Disney’s Nature: Environment, Animation, Affect and Project-Based Learning in Lower-Secondary EAL Education
Master thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3863]
Abstract
Miljøproblemer er aktuelle temaer, og global oppvarming, avskoging, matsvinn, overfiske og plastforurensing er bare noen av problemene som påvirker den nåværende klimakrisen. I 2020 ble “Bærekraftig Utvikling” integrert som et tverrfaglig emne i overordnet del i den norske læreplanen. Imidlertid har den engelske læreplanen et mindre fokus på dette, og derfor har denne oppgaven undersøkt temaet og vist relevansen det har til engelskundervisningen på ungdomsskolen. Forskningsspørsmålet er delt i to. For det første har denne oppgaven som mål å vise hvordan man kan bruke Disney-filmer til å adressere miljøproblemer og hvordan disse animasjonsfilmene bruker sentimentalitet og appellerer til følelser for å få frem budskapet. For å bevise dette, har jeg valgt flere Disney-filmer som jeg har analysert i denne sammenhengen. For det andre har jeg koblet det til engelsk klasserommet, og diskutert mulighetene ved prosjektbasert læring (PBL). For å undersøke dette, har jeg gitt utdyping om visuell metodologi, visuell kompetanse, økokritikk, affektteori og prosjektbasert læring. I tillegg har jeg utdypet historie om Walt Disney Productions og forholdet mellom animasjon og miljøproblemer. Dette inkluderer både den kommersielle siden av selskapet, og representasjonen av ikke-menneskelige verdener i Disney-filmer. Jeg har gjennomført en kvalitativ forskningsstudie, nemlig en multimodal analyse av de fire Disney-filmene Bambi (1942), Tarzan (1999), Finding Nemo (2003) og Wall-E (2008), og analysert hvordan de tar opp miljøproblemer som avfall, forurensing, overfiske, avskoging og menneskelig påvirkning på dyreliv og naturen. Resultatene antyder at Disney-filmer er egnet å bruke til å øke elevenes bevissthet om miljøproblemer, og at de forskjellige filmene gir ulike muligheter. I tillegg vil elevene forbedre sine språklige og kritiske tenkeferdigheter gjennom PBL, som er i tråd med kompetansemålene. Environmental issues are timely topics and global warming, deforestation, food waste, overfishing and plastic pollution are only some of the problems that affect the current climate crisis. In 2020, “Sustainable Development” was integrated as an interdisciplinary topic in the Norwegian core curriculum. However, the English curriculum has a minor focus on this, and therefore this thesis has investigated the topic and demonstrated its relevance to the lower-secondary English as an Additional Language (EAL) classroom. The research question is divided in two. First, the thesis aims to show how to use Disney films to address environmental issues using affects and sentimentality of animation as a genre. In order to do so, I have selected several Disney films I have analyzed in this context. Secondly, I have connected it to the EAL classroom, and discussed the opportunities of Project-Based Learning (PBL). To investigate this, elaboration on visual methodology, visual literacy, ecocriticism, affect theory and project-based learning have been provided. Additionally, the study has elaborated on the history of Walt Disney Productions and the relation between animation and environmental issues. This includes both the commercial side of the company, and the representation of non-human worlds in Disney films. I have conducted a qualitative research study, namely a multimodal analysis of the four Disney films Bambi (1942), Tarzan (1999), Finding Nemo (2003) and Wall-E (2008), and analyzed how they address environmental issues such as waste, pollution, overfishing, deforestation and human impact on wildlife and the natural world. The findings suggest that Disney films are suitable to use to raise students' awareness on environmental issues, and that the different films provide different opportunities. Additionally, students will improve their language and critical thinking skills through PBL, which are in line with the competence aims.