The Influence of Nature Filters on User Reactions and Environmental Awareness
Abstract
Miljøbevissthet er avgjørende for å oppnå FNs bærekraftsmål, spesielt det 13. målet, som krever umiddelbare tiltak for å bekjempe klimaendringer og konsekvensene av dem. Imidlertid synker den offentlige bekymringen for klimaendringer.
Gitt den viktige rollen teknologi har i hverdagen vår, er det avgjørende å utforske hvordan den kan brukes til å adressere dette problemet. Teknologi har blitt et effektivt verktøy for å påvirke holdninger og atferd. Ved å anvende følelser har teknologien potensial til å engasjere brukere og oppmuntre til miljøbevissthet og refleksjon. Ulike teknologier har integrert bruken av AR, som lar brukere uttrykke seg selv og sannsynligvis fremkalle følelsesmessige reaksjoner.
Hovedmålet med studien er å undersøke om AR-filtre kan brukes for å fremkalle følelsesmessige reaksjoner og fremme miljørefleksjon. For å besvare forskningsmålet har vi brukt en brukersentrert og iterativ tilnærming med to iterasjoner. Data ble samlet inn gjennom dybdeintervjuer og observasjoner for den første iterasjonen (n=14), og et gruppeintervju for den andre iterasjonen (n=7). Gjennom disse metodene er analysen basert på kvalitative data.
Resultatene viser at unge voksne generelt ser pessimistisk på klimasituasjonen. Videre fant vi at interaktive AR-filtre kan fremkalle følelsesmessige reaksjoner og potensielt øke miljøbevissthet og refleksjon gjennom nøkkelfaktorer som humor, familiaritet, fengslende tekst med informasjon samt innlevelse. I tillegg oppdaget studien flere forslag til bruk av AR-filtre for å øke miljøbevisstheten og bidra til refleksjoner om miljø, for eksempel i spill, utdanning eller til deling med venner og kjente.
Videre forskning er nødvendig for å teste bruken av slike filtre i en reell setting for å avgjøre om de har samme effekt som observert i et kontrollert miljø. Environmental awareness is crucial for achieving the UN Sustainable Development Goals, particularly the 13th goal, which calls for urgent action to combat climate change and its impacts. However, the public concern about climate issues seems to decrease.
Given the significant role technology plays in our everyday lives, it is vital to explore how it can address this problem. Technology has the power to influence attitudes and behaviors. By utilizing emotions, technology has the potential to engage users and encourage environmental awareness and reflection. Today, various technologies have integrated the use of AR, enabling users to express themselves and potentially evoke emotional reactions.
The main objective of the study is to investigate whether AR filters can work as a means to spur emotional reactions and foster environmental reflection. To answer the research objective, we employed a human-centered and iterative approach, conducting two iterations. Data was collected through one-to-one interviews and observations in the first iteration (n=14) and a group interview in the second iteration (n=7). Through these methods, the analysis is based on qualitative data.
The results indicate that young adults are generally pessimistic about the climate situation. However, interactive AR filters can evoke emotional reactions and potentially enhance environmental awareness and reflection through key factors such as humor, familiarity, captivating text with information, and immersion. In addition, the study identified several suggestions for using AR filters to raise environmental awareness and reflections, such as for education, or by incorporating gamification elements, or sharing the filters with friends.
Further research is necessary to test the filters in a real-world setting to determine if they have the same effect as observed in a controlled environment.