Disparate Mental Models in Teams and Multiteam Systems, and How Teambuilding can Nurture a Positive Change
Description
Full text not available
Abstract
Dagens økonomi har blitt mer og mer kunnskapsintensiv, og endringer i teknologi og vitenskap skjer hyppig. Enkeltindivider alene kan ikke løse de komplekse problemene assosiert med dagens situasjon, og teamorganisering med kryss-ekspertise er blitt populært. I tillegg har arbeid i team flere andre fordeler for teammedlemmene, som for eksempel en bedre arbeidshverdag, autonomi, og ferdighetsutvikling. Det er imidlertid kun et fåtall team som blir ansett å ha høy ytelse. Det er en tett kobling mellom ytelse og hvordan teammedlemmene interagerer med hverandre. Mentale modeller er en beskrivelse av et systems hensikt og form, og kan hjelpe oss å forklare og forutse hendelser og atferd i miljøet vårt. Konvergering av delte mentale modeller (også kalt team mentale modeller), er en indikator på bedre teamprosesser, teameffektivitet, og teamytelse. Forskning viser at teambygging kan pleie denne konvergensen. Likevel er det behov for mer forskning når det kommer til hvilken effekt divergerende mentale modeller har for teamdynamikken.
Denne avhandlingen inneholder to enkelt case-studier som har sett på hvilken effekt divergerende mental modeller i et team og et fler-team-system (MTS) har på teamdynamikken. Systematisering av gruppe-personrelasjonen (SGPR) er en operasjonalisering av Spinnteorien av Endre Sjøvold, og den ble brukt for å samle og vise data for teamets mental modeller. I den første case-studien gikk teamet gjennom en teambyggingsprosess for å forbedre samarbeidet og effektiviteten innad i teamet. Begge case-studiene viste at divergerende mentale modeller innad i teamet eller i MTS har negativ effekt på teamdynamikken og dermed teameffektiviteten. De negative effektene som ble funnet på teamdynamikken er dårlig kommunikasjon, misforståelser, konflikter, og medlemmene følte på frustrasjon, angst, stress, mistillit, og lav psykologisk trygghet. Det ble også påvist at teambyggingsaktiviteter kan forårsake positive endringer i teamets mentale modeller, og dermed forbedre teamdynamikken og gjøre samarbeidet mer effektivt. Teambyggingsaktivitetene trenger da en skreddersøm i forhold til teamets behov. Today’s economy has become more knowledge-intensive, and changes in technology and science happen rapidly. Individuals alone cannot solve the complex problems associated with today’s situation, and organising in teams with cross-expertise has become popular. In addition, working in teams has several other benefits for the individuals, such as job enhancement, autonomy, and skill development. However, the number of teams that are considered high-performing are few, and there is a tight link between performance and how the team members interact with each other. The mental model construct is a description of system purpose and form, and it can help people explain and predict events or behaviour in their environment. The convergence of shared mental models within a team (also known as team mental models), is shown to be a predictor of better team processes, team effectiveness, and team performance. Research shows that teambuilding can help nurture this convergence. However, more research is needed on what effects the disparity of team mental models have on the dynamics of the team.
In this thesis, the disparity of mental models within a team and a multiteam system (MTS) and its effects on their team dynamics were examined through two single case studies. The Systemising Person-Group Relations (SPGR) is an operationalisation of the Spin Theory by Endre Sjøvold, and it was used to capture data and to display the teams’ mental models. In the first case study, the team underwent teambuilding in order to improve their collaboration and effectiveness. From both case studies, it was found that having disparate mental models within the team or the MTS had negative effects on the team dynamics and team’s/MTS’ effectiveness. The negative effects found on the team dynamics were poor communication, misunderstandings, conflicts, and the feelings of frustration, anxiety, tension, distrust, and low psychological safety. Further, it was found that teambuilding activities could nurture a change in the team mental models, and thereby create better team dynamics and more effective collaboration. Yet, the teambuilding activities need to be tailor made according to the needs of the team.