Students’ Use of Generative AI Tools in Programming
Abstract
Med økende popularitet og bruk av generativ kunstig intelligens (KI) verktøy er det et behov for å utforske studenters bruk av generativ KI. Denne masteroppgaven undersøker bruken av generativ KI-verktøy i programmering blant informasjonsteknologi-studenter på et universitet i Norge. Den undersøker faktorene som påvirker studentenes holdninger, opplevelser og bruk av verktøyene ved hjelp av en spørreundersøkelse og dybdeintervjuer. Resultatene tyder på at studentene har positive og negative holdninger knyttet til gode og dårlige opplevelser, og de bruker generativ KI til ulike typer programmeringsoppgaver. Denne oppgaven gir innsikt som kan forbedre informatikkutdanningen og gjøre læringsopplevelsen i programmering bedre. In light of the emerging use of generative artificial intelligence (AI), this master's thesis explores the use of generative AI tools in programming among information technology students at a Norwegian university. It aims to shed light on the factors influencing students' attitude, experience, and utilization of generative AI tools in programming through a mixed-method approach of a questionnaire and in-depth interviews. The results demonstrate a spread of use of generative AI tools among different programming tasks. The students have mixed attitudes toward the tools due to positive and negative experiences, revealing an experimental perspective on their usage. The results can provide insights for computing education and enhance the programming learning experience.