Understanding battery perceptions: Design for user acceptance of repurposed batteries for household applications
Description
Full text not available
Abstract
Denne masteroppgaven har som mål å utforske assosiasjoner, holdninger og oppfatninger rundt batterier for å veilede videre design av gjenbrukte elbilbatterier til bruk i hjemmet. Tidligere forskning har identifisert et foreståelsesgap i sluttbrukerperspektiver som kan bli høyst relevante når det kommer til utviklingen av produkter laget av gjenbrukte elbilbatterier. Denne oppgaven står som et direkte svar på dette forståelsesgapet.
Oppgaven benytter en dobbeldiamant-tilnærming med hovedfokus på innsiktsdelen. Metodene som har blitt brukt inkluderer netnografi, graffittivegg, spørreundesøkelse, dybdeintervju og workshops. Funn fra disse metodene ble deretter behandlet med affinitetskartlegging, bruker personas, og empatikart for å sammenstille innsikter. Viktige innsikter ble samlet i en tabell som kan tas i bruk ved videre designarbeid på området. En kort konseptutviklingsprosess ble utført for å illustrere hvordan innsikt fra denne studien kan veilede videre designutvikling.
Konseptet inkluderer en merkevareidentitet, produktformspråk og nettsidemockups for en fiktiv leverandør av gjenbrukte elbilbatterier til hjemmet som tar høyde for sluttbrukerperspektiver som er relevante for brukeraksept. Den fiktive leverandøren fokuserer på å gi en oppfatning om at gjenbrukte elbilbatterier er miljøvennlige, og på å gi oppfatning om at produktet er trygt og av høy kvalitet ved hjelp av assosiasjon til høykvalitets-bilmerker. This master’s thesis aims to explore the associations, attitudes, and beliefs surrounding batteries in order to inform design development of repurposed EV batteries for household applications. Previous research has identified a gap in understanding end-user perspectives that may be highly relevant when it comes to the development of products made from repurposed EV batteries. This thesis responds directly to this understanding gap.
The thesis employs a double-diamond approach, with the main weight on the insight phase. The methods employed include a netnography, graffiti wall, questionnaire, dyadic interview, and workshops. The findings from these methods were processed with affinity mapping, user personas, and empathy maps to compile insights. These insights were compiled in a table that can be used for further design work in the area. A short concept development process was carried out to illustrate how insights from this study can guide further design development.
The concept includes a brand identity, product design language, and website mockups for a fictional supplier of repurposed electric car batteries for the home that takes into account end-user perspectives relevant to user acceptance. The fictional supplier’s brand identity is designed to convey the perception that repurposed EV batteries are environmentally friendly and that the product is safe and of high quality through association with high-quality car brands.