Formativ vurdering i algebra: En studie av hva elever på 8. trinn opplever som nyttig og lærerens rutiner
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3158315Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3863]
Sammendrag
“Matematikk skal forberede elevene på et samfunn og arbeidsliv i utvikling ved å gi dem kompetanse i utforsking og problemløsing” (Kunnskapsdepartementet, 2019). Algebra sees som grunnleggende for utviklingen av elevenes matematiske kompetanse. Samtidig viser tester som TIMSS og PISA at algebra er et av de matematiske temaene norske elever scorer lavest på, og kunnskap om hvordan læreren kan støtte elevene i den algebraiske læringsprosessen vil derfor være viktig. Formativ vurdering har vist seg å kunne bidra til økte prestasjoner hos elevene og gir læreren mulighet til å få innsikt i elevenes kunnskaper. Selv om det er enighet på forskningsfeltet om at formativ vurdering er viktig, er det liten enighet om en definisjon på formativ vurdering og hvordan formativ vurdering skal praktiseres. Vi vil derfor, i lys av Wiliam og Thompson (2008) sitt rammeverk, undersøke hva elever, i startfasen av den algebraiske opplæringen, opplever som nyttig i formative vurderinger, og hvilken formativ vurderingspraksis læreren deres har.
Forskningsspørsmålene besvares gjennom en innebygd blandet metode, med fokus på de kvalitative dataene. Utvalget består av en matematikklærer på 8. trinn og elevene hennes. For å besvare forskningsspørsmålet om elevenes opplevde nytte, har vi gjennomført en spørreundersøkelse med 26 elever, hvorav fire ble valgt ut til intervju. For å besvare forskningsspørsmålet om lærerens rutiner har vi observert og intervjuet læreren. Funnene fra analysen sees i lys av Wiliam og Thompson (2008) sitt rammeverk, og viser et skille mellom elevenes og lærerens forståelse av formativ vurdering, selv om begge partene la stor vekt på tilbakemeldinger. I tillegg så begge partene nytten av å aktiviseres som ressurser for hverandre og seg selv, hvor læreren i tillegg så tidseffektiviteten i det. Studiets bidrag kan sees i sammenheng med elevenes krav om underveisvurdering, samt Lucariello et al. (2014) sin fremheving av lærerens betydning i utviklingen av elevenes algebraiske kompetanse. I tillegg fant Rakoczy et al. (2019) at elevenes opplevelse av tilbakemeldinger påvirker graden av hvorvidt de bruker dem, og det vil derfor være nyttig å få innsikt i hva som gjør at elevene opplever formative vurderinger som nyttige. "Mathematics shall prepare pupils for a society and working life in development by providing them with the competence to explore and solve problems" (Kunnskapsdepartementet, 2019). Algebra is seen as fundamental for the students’ development of mathematical competence. At the same time tests such as TIMSS and PISA show that algebra is one of the mathematical topics Norwegian students score the lowest. Knowledge of how the teacher can support students learning in algebra is therefore important. Formative assessment can contribute to increased student achievement and allows the teacher to gain insight into the students’ knowledge. Even though the research field agrees that formative assessment is important, there is no conclusion of a definition or best practice. Therefore, in the light of Wiliam and Thompson’s (2008) framework, we will study what students, who are in the early stages of algebraic learning, find useful in formative assessment, and their teacher's routine for formative assessment.
The research questions are answered through an embedded mixed methods study focusing on qualitative data. Our data sample consists of one 8th-grade teacher and her students. To answer the research question about students' perceived usefulness, we have gathered data through a survey and interviews, where 26 students answered the survey, and 4 students were selected for an interview. To answer the research question about the teacher’s routines, we have observed and interviewed the teacher. Based on the framework of Wiliam and Thompson (2008), we found that the students and the teacher have a different understanding of formative assessment, even though both of them put great emphasis on the aspect of feedback. Additionally, they both saw the benefit of activating the students as resources for each other and themselves, where the teacher also noticed the time efficiency in doing so. Our study´s contribution can be linked to students’ demand for assessment during learning, as well as Lucariello et al.’s (2014) emphasis on the teacher’s importance in developing students' algebraic knowledge. In addition, Rakoczy et al. (2019) found that students' perception of feedback affects how they use it, therefore it’s useful to gain insight into what contributes to the students’ perceived usefulness of formative assessments.