Designing and Evaluating an Intervention to Alleviate Imposter Syndrome in CS Education
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3158035Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bedragerfenomenet, også kjent som bedragersyndrom, har vist seg å være mer utbredt i informatikkutdanningen enn blant studenter i andre fagområder. Dette fenomenet har en negativ innvirkning på studentenes psykiske helse og velvære. Motivert av potensialet for å forbedre informatikkstudenters mentale helse og velvære, sammen med mangelen på validerte løsninger som adresserer bedragersyndromet, er forskningsmålet til denne masteroppgaven å redusere bedragersyndrom blant bachelorstudenter på informatikkstudiet som jobber sammen i team, gjennom en digital løsning. Denne masteroppgaven utvikler derfor en digital løsning, evaluerer dens effektivitet i å redusere bedragerfølelser blant informatikkstudenter, og undersøker effekten av de ulike elementene.
Ved å bruke en designbasert forskningsmetodologi ble det utviklet en nettside som integrerer suksessfaktorer identifisert gjennom en systematisk litteraturgjennomgang (SLR) og innsikt samlet fra semi-strukturerte intervjuer med informatikkstudenter. I tillegg ble prinsipper fra gamification og kognitiv atferdsteori (CBT) brukt til å lage en engasjerende og nyttig nettside. For å sikre kontinuerlig forbedring, ble nettsiden testet iterativt med sluttbrukere før den ble tatt i bruk. Deretter ble den brukt av tre bachelorteam på Informatikk-studiet ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) over en lengre periode. For å evaluere nettsidens påvirkning ble Clance IP Scale (CIPS) tester gjennomført, sammen med spørreskjemaer, observasjoner og semi-strukturerte intervjuer.
Denne studien bidrar til forskning på bedragerfenomenet i informatikkutdanning ved å presentere en validert løsning som effektivt reduserer bedragerfølelser, og fremhever visse inkorporerte elementer som spesielt effektive. Resultatene av denne studien indikerer en signifikant reduksjon i bedragerfølelser blant teamene etter å ha brukt nettsiden, dokumentert gjennom en statistisk signifikant reduksjon i CIPS-score. Ved å validere de identifiserte suksessfaktorene gjennom nettsiden viser funnene viktigheten av å fremme bevissthet rundt bedragerfenomenet, legge til rette for åpen og ærlig kommunikasjon, etablere realistiske forventninger, øke team-medlemmenes kjennskap til hverandre, og skape et samarbeidende og støttende miljø. I tillegg bidro gamification-elementene til å øke brukernes engasjement. Videre viste prinsippene fra CBT for å endre unyttige tanker seg også å være effektive når det gjaldt å adressere og redusere bedragersyndromet. Disse funnene viser potensialet for å redusere bedragersyndrom i informatikkutdanning, noe som kan bidra til forbedret mental velvære innen feltet og oppmuntre studenter til å fortsette informatikkutdanningen. Imposter Phenomenon (IP), also known as imposter syndrome, is found to have a greater prevalence in Computer Science (CS) education than among students in other domains. This phenomenon negatively impacts students' mental health and well-being. Motivated by the potential to enhance CS students' mental health and well-being, together with the lack of validated interventions addressing IP, the research objective of this master's thesis is to reduce imposter syndrome among undergraduate CS students working in collaborative teams, through a digital intervention. Therefore, this master's thesis develops an intervention, evaluates its effectiveness in mitigating imposter feelings among CS students, and examines the impact of its various elements.
Utilizing a design-based research methodology, a website was developed by integrating success factors identified through a Systematic Literature Review (SLR) and insights gathered from semi-structured interviews with CS students. In addition, principles from gamification and Cognitive Behavioral Theory (CBT) were applied to create an engaging and useful website. To ensure continuous improvement and refinement, the website was iteratively tested with end-users before deployment. Subsequently, it was utilized by three undergraduate CS teams at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU) over an extended period. To evaluate the website's impact, the Clance IP Scale (CIPS) test, along with questionnaires, observations, and semi-structured interviews, was conducted.
This study contributes to the research on IP in CS education by presenting a validated intervention that effectively reduces imposter feelings, highlighting certain incorporated elements as particularly efficient. The results of this study indicate a significant decrease in imposter feelings among the teams after utilizing the website, evidenced by a statistically significant reduction in CIPS scores. By validating the identified success factors through the website, the findings show the importance of fostering awareness regarding IP, facilitating open and honest communication, establishing realistic expectations, enhancing team members' familiarity with each other, and creating a collaborative and supportive environment. Additionally, the incorporation of gamification elements enhanced users' engagement. Furthermore, principles from CBT to change unhelpful thinking proved to be effective when addressing and mitigating IP. These findings demonstrate the potential to reduce imposter syndrome in CS education, which can contribute to enhanced mental well-being within the field and encourage students to continue in CS programs.